Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

Van 1 naar 14 in twee wedstrijddagen

Was het gisteren nog hosanna for Albert Visser en zijn bemanning na de geweldige zege bij Terhorne hoe anders de stemming na de wedstrijd van vandaag op de Langweerder Wielen. Rond de tiende positie finishte de schipper van het Lemster Skutsje. Maar een protestsituatie gooide nog meer zout in de wonden. Tijdens de wedstrijd bij het overstag gaan kwam ons skûtsje in aanvaring met de Halve Maen. Schipper van laatstgenoemd skûtsje Lodewijk Meeter tekende protest aan aangezien hij van mening was dat hij van Albert te weinig ruimte kreeg. Achteraf gaf de jury Lodewijk gelijk en kregen Albert met zijn team veertien punten. Het was toch al niet de dag van Albert Visser. De zwakke wind was daar ook mede debet aan. De start was niet optimaal en de constant draaiende en schiftende wind maakte het voor de schippers enorm lastig. Als twaalfde rondde Albert de eerste boei en deze positie zijn we absoluut niet meer gewend.

Maar dan na de eerste route het tweede knotsgekke kruisrak. Zelden vertoond hoeveel grote positiewisselingen zich hier voordeden. Opnieuw was hier de draaiende wind de belangrijkste factor. En wat we toen zagen was echt ongekend. Albert Visser koos voor een lange stuurboordslag vlak bij de wal en “stoof” van twaalf naar positie nummer vier. Zelden gezien. Sytze Brouwer (Heerenveen) maakte het nog bonter. Vanaf een negende plaats zeilde hij naar een eerste plaats die tot dan toe vorstelijk in handen was van Douwe Visser (Grou). Albert weer in de voorhoede en dat voelde goed. Maar in deze knotsgekke wedstrijd was alles mogelijk. Het daaropvolgende half-windse rak gleden diverse concurrenten boven de zeilen van het Lemster Skutsje. Volgens mij moest Albert Wel zes skûtsjes voor zich laten en kon hij weer opnieuw beginnen om bij de voorhoede te raken.

Helaas lukte dat ondanks verwoede pogingen niet. Als tiende finishte Albert en zoals vermeldt verloor hij het protest en kon hij veertien punten rijker een sigaar opsteken. Misschien zijn we na vorig jaar ook wel een beetje verwend en na de overwinning van gisteren leek er geen vuiltje aan de lucht. We zijn echter nog maar drie wedstrijden onderweg en er kan nog van alles gebeuren dus niet getreurd. Wel hebben Albert Visser en zijn bemanning nu veertien punten die van het totaal aan het eind van het kampioenschap als slechtste resultaat mogen worden afgetrokken. Dus kun je je nu geen heel slecht resultaat meer veroorloven. Maar goed we zijn pas drie wedstrijden onderweg en er zijn nog zeven ongetwijfeld spannende te verzeilen.

Sytze Brouwer (Heerenveen) won de wedstrijd met centimeters verschil op de finishlijn net voor Douwe Visser (Grou). Pieter Meeter (Akkrum) werd derde en dat nadat hij gisteren veertiende werd. Kortom de verschillen in de vloot zijn klein. De ene dag zit je bij de eersten en de dag daarop zit je in de achterhoede. En dat weet Albert Visser na gister en vandaag ook. Wel dient nog te worden opgemerkt dat het mentaal van enorme veerkracht spreekt gelet op de prestatie van Sytze Brouwer en zijn team. Afgelopen zaterdag sloegen zij om bij Grou en vandaag glorieus winnaar. Grote klasse.

UITSLAG LANGWEER: 1. Heerenveen, 2. Grou, 3. Akkrum, 4. Eernewoude, 5. Huizum, 6. Joure, 7. Leeuwarden, 8. Langweer, 9. Stavoren, 10. Halve Maen, 11. Drachten, 12. Woudsend, 13. Sneek, 14. LEMMER.