Het skûtsjeseizoen is weer begonnen. Op het Heegermeer werden sprintwedstrijden gehouden. Deze wedstrijd is vorig jaar voor het eerst gehouden en heeft als doel om veel en korte wedstrijden te zeilen, zodat de schippers en hun bemanningen kunnen trainen in het starten, maar ook kunnen zien of het skûtsje goed is uitgetrimd. Alhoewel de uitslagen minder belangrijk zijn, wil iedere schipper natuurlijk graag aan het eind van de dag worden genoemd bij de top 3.
Vorig jaar is slechts 1 wedstrijd doorgegaan bij gebrek aan wind, dus kunnen we wel stellen dat het idee van sprintwedstrijden dit jaar pas voor het eerst kon worden uitgevoerd. En hoe: er stond een straffe windkracht 5 uit westelijke richting. Schuimkoppen op het Heegermeer, waarbij de golven vanaf de Fluessen werden aangevoerd.
Alle skûtsjes (alleen Bolsward en de Zuidwesthoek ontbraken) hadden hun zeilen gereefd. En dat was ook nodig. Nog voor de 1e start zag ik dat het skûtsje van Huizum al averij had. Een staalkabel aan de giek knapte, waardoor de grootschoot losliet. Gelukkig kon dit gerepareerd worden zodat ze de 2e wedstrijd weer mee konden doen.
De wedstrijd had een startlijn liggen aan de westelijke zijde van het vlakbij Heeg gelegen eilandje. Ook leuk voor publiek, dat vanaf dit eiland de wedstrijden goed kon volgen. Wel zaten zij vol in de wind, maar voor de liefhebbers was dat geen probleem.
Na de start was er een mooi kruisrak in de richting van het konijneneiland, waarbij we vanzelfsprekend niet over de geul hoefden. De hoogste ton bestond uit een zogenaamd gate. Dat zijn 2 tonnen op enige afstand van elkaar en de schippers moeten dan zelf besluiten of ze links of rechtsom de hoogste ton willen. Ze moeten alleen tussen die beide tonnen door.
Met het Lemster skûtsje ging het naar verwachting goed. Dit ondanks het slechte seizoen van vorig jaar. De lezers van deze website hebben in het verslag van de Friese hoek race van afgelopen jaar kunnen lezen dat wij een nieuwe mast hebben. De oude mast was met name de oorzaak van de tegenvallende prestaties van vorig jaar. Echter ondanks de goede verwachtingen waren we toch wel gespannen voor deze wedstrijd. Ik moet zeggen dat het prima ging. In deze wedstrijden lig je continue dicht bij andere skûtsjes en kun je vergelijken hoe hoog aan de wind of hoe snel het skûtsje gaat in vergelijking met die andere 11 skûtsjes. De resultaten van deze wedstrijden zijn dan ook erg afhankelijk van de start, want bij een slechte start heb je maar 1 kruisrak om jezelf te verbeteren.
Ik begon dit verslag dat de schippers graag bij de top 3 genoemd willen worden. Dat is ons net niet gelukt, maar in het eindklassement waren wij de 1e na die top 3, dus 4e. Een prima prestatie, waar we hard voor hebben gevochten.
Overigens hebben we geen risico genomen, want de uitslag van deze wedstrijd was daarvoor niet belangrijk genoeg. Waar je in een “echte” wedstrijd nog wel eens in een gaatje duikt hebben we nu steeds op veilig gezeild. Des te schrijnender was het daarom dat wij toch werden aangevaren door een ander skûtsje, dat nog wel in een gat wilde duiken. Dat ging mis en direct naast ons botsten de skûtsjes van Earnewâld en Langweer tegen elkaar. Helaas kwam daardoor het skûtsje van Langweer in een andere baan terecht en botste met de voorzijde tegen de stuurboordzijde van ons prachtige skûtsje. Het skûtsje dat afgelopen winter helemaal gestraald en geverfd is. Nou, de verf zit er nog op, maar de stuurboordverstaging is gedeeltelijk kapot gegaan en van het zwaard is de bovenste post geheel afgebroken. Het hangt alleen nog aan wat splinters en aan het beslag vast. Triest, dit betekent dat er weer gerepareerd zal moeten worden.
Maar het kon nog erger. Want, toevallig ook weer direct naast ons, maakte de schipper van Woudsend een inschattingsfout. Hij wilde, stuurboord zeilend, achter het bakboord zeilende skûtsje van Heerenveen langs varen. Hoe weet ik niet, maar hij stuurde recht op de roef af van het skûtsje van Heerenveen. Ik zag en hoorde schipper Pieter Brouwer schreeuwen en wijzen, maar op het laatst wegvluchten, inclusief de rest van de bemanning van het achterdek van Heerenveen. Even later een verschrikkelijke klap en de opsteker van Woudsend boorde zich in het skûtsje van Heerenveen. Ze zaten hierna aan elkaar vast en bleven kop aan kont, naast elkaar drijven. Gelukkig hoorde ik later dat er geen zwaar gewonden zijn gevallen, maar toch hebben meerdere bemanningsleden last van spieren, blauwe plekken of kneuzingen.
Heel apart mag wel genoemd worden dat ook het Lemster skûtsje hierbij betrokken raakte. Onze zwaardenman Jurjen Bijlholt hoorde en zag hoe ons skûtsje werd geraakt door klinknagels, die vermoedelijk door de grote krachten van de aanvaring uit één van beide skûtsjes losraakten en werden gelanceerd in onze richting. De plekken op ons skûtsje zijn zichtbaar en we moeten er niet aan denken dat Jurjen zelf was geraakt.
Tot slot de gehele uitslag.
Uitslag:
1. Grou
2. Joure
3. Sneek
4. Lemmer
5. Drachten
6. Woudsend
7. Leeuwarden
8. Earnewâld
9. Heerenveen
10. Langweer
11. d’Halve Maen
12. Huizum