Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

Elfde plaats op woelig Sneekermeer.

Een bakboord stuurboord situatie bij de eerste boeironding kostte Albert Visser vanmiddag op een woelig Sneekermeer een positie in de voorhoede. Na de start stoven de mannen over het Sneekermeer richting het eerst merkteken. Op zich een prima start die op voorhand een plaats bij de eersten zou garanderen. Over bakboord denderde het Lemster Skutsje, dus voorrang hebbend, af op de boei met de gele pet. Pieter Meeter (Akkrum) meende over stuurboord liggend ruimte te hebben om nog voor Albert Visser langs te kruisen. Onze mannen moesten opsturen om een aanvaring te vermijden. Volgens ingewijden stond Albert in zijn recht. Door deze manoeuvre konden andere skûtsjes profiteren, hiermee een goede uitgangspositie voor Albert Visser en zijn team naar de galemiezen te helpen. In zevende positie liggend werd de achtervolging ingezet. Maar alsof er een vloek op rustte; de volgende boeironding werd wederom een crime. Albert meende ruimte te hebben bij de boei. Willem Zwaga (Leeuwarden) lag net voor hem en mij leek het dat hij zijn skutsje snel naar boven stuurde. Albert voer op de kont van het Leeuwarder Skutsje, en of onze roerganger de boei had geraakt was vanuit mijn positie niet waarneembaar. Albert en zijn team besloten de boei opnieuw te ronden om vervolgens als laatste bij de vloot aan te sluiten.

Helemaal opnieuw kon Albert vanaf de laatste positie beginnen aan een wedstrijd die inmiddels bijna een route had geduurd. Scherp zeilend en hoogte houdend stoof de trots van Lemmer door de golven van het Sneekermeer. Af en toe vervaarlijk schuinhangend met maar een doel we moeten naar voren! In het vervolg van de race bij harde wind werd er bijna elk rak een skutsje gepasseerd. De regen geselde de schippers en bemanningen en op en top concentratie was zeer zeker vereist. Na ruim anderhalf uur zeilen vond de organiserende commissie Terhorne het genoeg en besloot de denkbeeldige finishlijn in de wedstrijdbaan te leggen. Albert Visser met zijn bemanning bonden achtereenvolgens Langweer, Stavoren en Woudsend aan de zegekar en eindigden op een elfde plaats. Maar wel met de rode protestvlag in het want. Dit protest was natuurlijk tegen Akkrum aangaande de bakboord stuurboord situatie tijdens het begin van de race. Dit protest werd dan ook na de wedstrijd bij de jury ingediend. Waarom is mij onbekend maar vanavond bleek dat de jury pas morgenochtend hierover een oordeel velt.

Deze vierde race van de titelstrijd werd van kop af een prooi voor Sytze Brouwer (Heerenveen). Door het slechte weer, buien met kans op onweer en zware windstoten, werd de wedstrijd anderhalf uur later aangevangen. Een prima beslissing van de wedstrijdleiding want nadien regende het af en toe nog wel maar kon er prima worden gezeild. Indien het protest van Albert wordt toegewezen schuift hij nog een plaatsje op in de einduitslag. Morgen weten we meer. Het was voor de fans van ons skutsje, maar zeker voor schipper en bemanning, een bewogen middagje. Maar niet getreurd; “moarn de kop ‘r wer foar”! Plaats van handeling de Langweerder Wielen.

Voorlopige uitslag Terhorne: 1. Heerenveen, 2. Grou, 3. Eernewoude, 4. Huizum, 5. Joure, 6. Leeuwarden, 7. Sneek, 8. Akkrum, 9. Halve Maen, 10. Drachten, 11. LEMMER, 12. Woudsend, 13. Stavoren, 14. Langweer.