Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

Albert Visser pakt wederom tweede plaats!

En weer kon de vlag in top bij het Lemster Skûtsje. Na een werkelijk schitterende wedstrijd op het Sneekermeer bij Terhorne stoof Albert Visser met zijn bemanning als tweede over de finishlijn. Gedurende een groot deel van de race lag Albert Visser vorstelijk op kop. Het laatste rakje op naar de finish was scherprechter. De wedstrijdcommissie had gekozen voor een “gate” baan. Gevolg hiervan is dat een schipper kan kiezen welke onderste boei hij neemt, die over bakboord of die over stuurboord. Albert koos voor een stuurboordronding terwijl de concurrent om de winst Harmen Brouwer (Langweer) de bakboordboei nam. Beide kemphanen denderden op de finishlijn af en niemand kon op dat moment voorspellen wie zou gaan winnen.
Tot op de laatste meters bleek dat Langweer net iets sneller bij de finishlijn arriveerde. Direct daarop gevolgd door Albert Visser die wederom een tweede plaats bij zijn totaalscore kon gaan optellen. Drie wedstrijden achter elkaar tweede; hoe constant en geweldig is deze prestatie. Echt fantastisch. Natuurlijk had Albert met zijn team graag de winst gepakt maar in de vorm waarin onze schipper, zijn bemanning en het skûtsje zich momenteel bevinden kan dat alleen maar een kwestie van tijd zijn. En Albert blijft leider in het klassement en mag ook morgen bij Langweer de oranje leiderswimpel op de boegspriet voeren.
Vanmiddag eindelijk het ruime water en een heerlijke windkracht vier, zonnetje erbij wat willen de schippers en bemanningen nog meer. Een mooie route natuurlijk! En laat de wedstrijdcommissie van Terhorne er nou een prachtige wedstrijdbaan hebben ingelegd. Een “gate” baan dus. Twee boeien die na een ruim kruisrak over het gehele Sneekermeer moesten worden gerond. Daarna voor-de-wind naar de onderste boei. Zoals ik al zei met de keus tussen een bak- of stuurboord boei. Voor de schippers de ideale kans om op het ruime water hun slagen te kiezen.
De start was vanmiddag een prooi voor Jeroen Pietersma (Drachten). Bij de onderste startboei stoof hij als eerste over de lijn. Albert koos voor een start in het midden van de vloot, vrij liggend zonder dat de concurrentie hem hinderde om hem eventueel boven de zeilen te draaien. Het pakte voor onze schipper goed uit. Als vierde rondde hij de eerste boei. Kansen te over om verder naar voren te zeilen. En het valt mij op, ook kijkend naar de wedstrijden van de laatste dagen, dat Albert Visser daar waar mogelijk de ruime slag kiest. Dus niet zomaar achter een ander aan zeilen maar de vrijheid op zoekend. Dus geen gedoe en confrontatie met de concurrentie. Ik heb het idee dat daar momenteel heel veel winst uit wordt behaald. Na een route zeilen pakte Albert grandioos zeilend de koppositie.
Drachten kon de eerste plaats niet behouden en zakte af naar plek vijf in een race vol wisselingen. Niemand was zijn positie veilig in deze nogmaals prachtige race. Het gaat echt super met Albert Visser en zijn bemanning. Zou dit dan eindelijk het kampioenschap zijn waarin alles op zijn plaats valt?
De top van het klassement bestaat momenteel uit de nestoren van de vloot. Albert Visser is leider met 6 punten gevolgd door Gerhard Pietersma (Eernewoude) met 8 punten en Douwe Visser (Grou) staat derde met 10,9 punten.

UITSLAG TERHORNE: 1. Langweer, 2. LEMMER, 3. Eernewoude, 4. Huizum, 5. Drachten, 6. Grou, 7. Heerenveen, 8. Halve Maen, 9. Sneek, 10. Joure, 11. Stavoren, 12. Leeuwarden, 13. Akkrum, 14. Woudsend.