Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

8 augustus, Woudsend: 11e

Gaat de wedstrijd door of niet door was vooraf de grote vraag. Hij ging uiteindelijk door, maar als ik kijk naar veiligheid en kans op schade, dan was het beter geweest om het niet te doen. Maar als je voorin eindigt, dan zal je er misschien anders over denken, alhoewel Douwe Visser van Grou tussen de regels door op Omrop Fryslân ook zei dat het eigenlijks niet vertrouwd was. Hij zei dat er nog wel te zeilen was, maar dan er dan geen boeien hadden moeten zijn, omdat hij bij het ronden van de boeien niet meer voldoende controle over zijn schip had.

Maar, de wedstrijd ging wel door en ook wij moesten flink aan de bak. Toch, toen wij losgooiden van ons volgschip, hadden wij nog niet gereefd. Wij gingen voor vol weg. Maar we waren nog maar net aan het inzeilen, toen wij bemerkten dat de wind aanhaalde en krachtiger werd. Eerst werd besloten om 1 reef in het grootzeil te draaien, maar terwijl wij dat deden voelden wij de wind meer en meer aanhalen. Daarop werd de beslissing genomen om ook de 2e reef van het grootzeil en ook de reef van de fok er in te draaien. Zo gingen wij los.

De startlijn lag er in en wij hadden bepaald waar we wilden starten. Het was enkele minuten voor de start, toen één van onze bemanningsleden onwel werd. We vroegen meteen om medische bijstand door het tonen van de gele vlag. Maar wat duurde het lang voordat er enige reactie kwam. Uiteindelijk is ons bemanningslid van boord gehaald voor verdere controle. Op het moment van typen is nog niet bekend hoe het met hem gaat.

Maar toen wij weer konden gaan zeilen, was binnen de tijd tot het startschot alleen de starlijn nog maar haalbaar en niet meer de plaats waar we graag wilden zijn. We begonnen dus verkeerd aan de wedstrijd. Het 1e kruisrak kwam we redelijk door. Wij hadden bijvoorbeeld Sneek en Earnewâld achter ons, 2 koplopers van het klassement, die nog slechter dan ons waren gestart. Toch lagen ook wij in de achterste helft van de vloot.
Het 2e kruisrak begon, en de wind was nog sterker geworden. Wij moesten vaak de schoten vieren, om te voorkomen dat we te schuin gingen. Maar iedere keer vieren is ook snelheidsverlies. Wij zagen dat we, vergeleken met Sneek en Earnewâld, terrein verloren. Wij konden niet meekomen en verloren in dat kruisrak uiteindelijk de voorsprong. Vlak voor de finish bleek ook nog eens dat de skûtsjes die de andere kant van het meer hadden gekozen daar veel beter uitkwamen. Op de finish waren wij volgens mij 12e.
Veel meer is er over deze wedstrijd niet te schrijven. Hij was kort en heftig en met een teleurstellende uitslag.

Prijsvraag:
De prijsvraag is inmiddels bekend geworden. Ik heb gehoord dat er uitslagen zijn die zelfs het extra verborgene hebben gevonden. Leuk te horen. Ik hoop rondom de Lemster dagen te weten wie uiteindelijk het dichtst bij de goede uitslagen was, want ik geloof niet dat er iemand was die alles goed had, maar ik heb zelf niet alle inzendingen gezien, dus dat kan nog veranderen.

Functieomschrijving van de dag: Fokkenist
De fok wordt wel eens de motor van het skûtsje genoemd. Hij trekt het skûtsje als het ware door de golven. De fokkenist heeft ook grote invloed op de richting die het skûtsje gaat. Want als de fok te strak wordt aangetrokken zal de kop van het skûtsje naar beneden wordt geduwd door de te dwars inkomende wind. Andersom, als de fok te los is, zal het skûtsje omhoog gaan naar de wind toe, want dan vangt alleen het grootzeil de wind en dan is de druk achterop te groot.
In de skûtsjewereld wordt de fokkenist dan ook na de schipper genoemd als belangrijkste functie.
De fokkenist is de man die bepaalt hoe strak of los de fok komt te staan. Hij wordt daarbij geholpen door de voorhouders, want alleen kun je de fokkeschoot niet aantrekken als het hard waait. Daarvoor stat er te veel kracht op.

Uitslag:
1. Heerenveen
2. Woudsend
3. Joure
4. Grou
5. Bolsward
6. SWH
7. Sneek
8. Langweer
9. Eernewoude
10. Huzum
11. Lemmer
12. Drachten
14. d’Halve Maen (protest)
14. Leeuwarden (niet gestart)

Stand:

skûtsje Gr Ea Te La Fe St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 Snk 2 2 2 3 10 0,9 7 26,9 10,0 16,9
2 H 7 6 11 2 6 2 0,9 34,9 11,0 23,9
3 G 0,9 11 4 0,9 9 9 4 38,8 11,0 27,8
4 E 4 4 12 4 4 6 9 43,0 12,0 31,0
5 B 9 3 5 8 3 7 5 40,0 9,0 31,0
6 D 8 9 0,9 7 2 5 12 43,9 12,0 31,9
7 SWH 6 10 7 14 0,9 3 6 46,9 14,0 32,9
8 J 5 0,9 10 9 7 14 3 48,9 14,0 34,9
9 W 12 12 13 6 8 4 2 57,0 13,0 44,0
10 HM 3 8 8 5 14 10 14 62,0 14,0 48,0
11 L 9,0 14 6 10 5 8 11 63,0 14,0 49,0
12 Lng 10 13 3 11 11 12 8 68,0 13,0 55,0
13 Lwd 11 5 9 12 14 11 14 76,0 14,0 62,0
14 LM 14 7 14 13 12 13 10 83,0 14,0 69,0