Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

7 oktober: Friese Hoek race, dag 2

Friese Hoek race, dag 2

Opnieuw een prachtige zeildag. De zon was er bij en ook wind was er voldoende. Er waren enkele skûtsjes die zelfs hadden gereefd, en dat was zeker geen verkeerde beslissing.
Wij gingen ongereefd het water op en wij konden dat prima doen. Toch wel enkele keren gehad dat het water dusdanig door de gangboorden stroomde dat de schotenmannen de schoot wat knikten, want als je er dan nog een vlaagje bij krijgt kom je behoorlijk in de problemen.
Vandaag was er maar 1 wedstrijd en de start was opnieuw om 11.00 uur. Onze klasse mocht weer als eerste starten en gelukkig was de start meteen prima. Wel was er uitstel van de start. Ik kon niet goed zien waarom dat was. Wel zagen wij dat de starttonnen in die tijd zijn verlegd, maar het leek ook wel dat het startschip niet goed vast aan het anker lag waardoor ze steeds wegdreven vanaf hun startpositie. Maar, uiteindelijk kwam de start.
Wij zaten redelijk onderaan de startlijn en ik moet zeggen dat dat niet de beste plaats was. De schepen hoger aan de lijn kwamen beter weg. Dat bleek toen wij door de wind gingen en stuurboord voor deze langs moesten. Nou, dat lukte niet, en dus moesten wij achter zeker 6 andere skûtsjes langs zeilen. Toch zaten wij wel dicht bij deze skûtsjes en ik hoopte dat wij hen weer bakboord op konden vangen als wij de hoogste ton naderden. Maar dat viel tegen.
Wij kwamen mooi aan bij de hoogste ton, maar voor ons waren er al 6 of 7 andere skûtsjes gepasseerd. Het moest dus een inhaalrace gaan worden, wilden wij weer voorin kunnen eindigen.
Maar het zat er niet in. Wij deden mee, maar hadden geen macht. Wij bleven op dezelfde afstand van de skûtsjes voor ons en ook achter ons. Uiteindelijk verloren wij zelfs nog enkele plaatsen doordat wij bij het ronden van de hoogste ton, aan het einde van route 1, de ton raakten. Wij moesten wat vroeg door de wind, omdat wij stuurboord aankwamen en kwamen daardoor wat te laag uit bij de ton. Het leek wel te lukken, maar met het achterschip raakten wij nog net de ton. Jammer, maar het gevolg was dat we een rondje hebben gedraaid voordat wij verder konden zeilen. Dat kost een aantal plekken.
Daarna hadden we nog een onenigheid van één van de IFKS skûtsjes. Zij wilden, als loefwaarts schip, ons omhoog brengen, maar dat gebeurde op een moment van het ronden van de ton. Zij wilden ons dus boven de ton drukken. Dat mag niet volgens de spelregels. Maar zij dachten kennelijk dat de spelregels in hun voordeel waren, want de rode vlag werd gehesen. Na de wedstrijd ging Lieuwe daarom naar de protestcommissie. Daar zat de betreffende schipper en hij vulde de formulieren in. Maar, hoe vreemd, 1 minuut voordat hij de formulieren in moest leveren liep hij weg omdat hij plotseling had besloten toch niet te protesteren. Lieuwe had het witte boekje al van huis gehaald, waarin de regels staan. Wij hebben namelijk met andere weedstrijdregels te maken dan tijdens de SKS wedstrijden. Maar volgens dat witte boekje stonden wij volkomen in ons recht. Misschien dat die schipper dat ook door kreeg tijdens het invullen van de formulieren. Jammer dat hij dan niet eerder kon bedenken, want midden op het IJsselmeer stuurde hij wel met veel bombarie recht op ons af, roepende dat we weg moesten zijn. Als je dat doet bij deze windkracht en dus bijbehorende snelheden, word je niet blij. Maar gelukkig schampten wel elkaar alleen en ontstond er geen schade.
Maar, terugkomend op de wedstrijd, wij lagen dus te ver achteraan en konden dat niet goed maken. Volgens mij kwamen wij als 9e over de finish. Erg jammer, want met deze wind had ik vooraf hoger ingeschat.
Het seizoen 2012 is hiermee over. Het Lemster skûtsje gaat de winterstalling weer in en voor zeilresultaten zullen we moeten wachten tot 2013. Tot dan.