Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

7 augustus 2006, Woudsend: vierde



(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

Woudsend

Vanochtend weinig wind op het Heegermeer. Toch waren de berichten dat er deze middag wel wind zou komen en Ale besloot om het zwaar-weer-tuig te laten staan. Bij het inzeilen, ongeveer een uur voor de wedstrijd, bleek dat een goede keus. Er stond behoorlijk wat wind en die bleef staan tot om twee uur de wedstrijd begon. Ale had al snel door dat de beste startpositie aan de hoge kant van de startlijn was. Toch lukte het niet helemaal. We waren iets te vroeg bij die positie en ondanks dat we de schoten loslieten, lukte het ons niet om daar te blijven en langzaam zakten we af. Daarom een start in het middenveld tussen de andere schepen in. Voor ons was vooral Bolsward het lastigst, want die lag net een stukje hoger en wij konden daardoor niet eerder door de wind, dan wanneer Bolsward dat ook deed. We zagen verder dat Woudsend, De Halve Maan en Heerenveen nog hoger lagen. De rest van het veld lag lager dan ons. Zo naderden we de hoge ton en we kwamen ook als vijfde rond de hoogste ton.

Voor de wind hield iedereen zijn positie en de kansen waren er pas weer in het tweede kruisrak van de eerste ronde, want we zeilden een zandloper. In dat tweede kruisrak konden we meteen Bolsward voorbij strekken. We bleven eerst stuurboord zeilen en Bolsward ging bakboord weg. Toen we elkaar bij de andere boei naderden, lagen we al zover voor dat Bolsward niet eens af hoefde te vallen en achter ons langs ging.

De kijkers op de wal zullen wel hebben gedacht: “wat maakt het Lemster Skûtsje een groot aantal slagen”. Maar dat kwam omdat we steeds schuin onder andere skûtsjes lagen. Dan krijg je hun smerige wind en wil het schip zo hoog niet als met vrije wind. Dan kun je beter door de wind gaan en vrije wind zoeken. Dat scheelt natuurlijk wel iets in ruimte en eigenlijk liepen we ook een beetje achterstand op de eerste drie, maar we hielden wel een vrije positie ten opzichte van de volgers. Tot die tijd was er nog veel wind en we kregen nog een stevige bui over ons heen. Echt ons weer dus! En dat bood mogelijkheden voor de rest van de wedstrijd. Maar toen werd het droog. De wind was minder en de wedstrijd bleek gelopen. Er zat geen goed kruisrak meer in. We zeilden gewoon om de ton, maakten één slag bakboord en één slag stuurboord en we waren weer bij de hoogste ton. Skûtsjes, die een andere koers probeerden, verloren steevast en raakten steeds verder achterop. Toen werd het dus zogenaamd carrouselzeilen, dus rondjes achter elkaar aan. Zo was het en zo bleef het, dus op de finish vierde. Een plek om tevreden mee te zijn.

We hebben in de eerste route gemerkt dat het skûtsje goed loopt, dus we gaan door met zorgen, dat we in het klassement gaan stijgen. We liggen nu negende en nog maar vier punten achter op de nummer acht, De Zwaan, dus alle kans om nog verder te stijgen.

Na afloop van de wedstrijd was “Radio Lemsterland” bij ons op het volgschip. Zij hebben diverse opnames gemaakt en dit zal a.s. woensdag, dus op de Lemster hardzeildag worden uitgezonden tussen 20.00 uur en 22.00 uur.

uitslag

# schip punten details
1 Woudsend – Klaas van der Meulen 0.9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 2
3 Drachten – d’ Halve Maen 3
4 Lemmer – Lemster Skûtsje 4
5 Sneek – Sneker Pan 5
6 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 6
7 Bolsward – Bolsward 7
8 Grou – Doarp Grou 8
9 Joure – Oeral Thús 9
10 Stavoren – Súdwesthoek 10
11 Drachten – Twee Gebroeders 11
12 Earnewald – Twee Gebroeders 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Langweer – Twee Gebroeders 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Drachten – d’ Halve Maen 21.7
2 Woudsend – Klaas van der Meulen 21.9
3 Heerenveen – Gerben van Manen 23
4 Sneek – Sneker Pan 23.9
5 Grou – Doarp Grou 24.9
6 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 32.9
7 Joure – Oeral Thús 38
8 Langweer – Twee Gebroeders 40
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 44
10 Bolsward – Bolsward 49
11 Drachten – Twee Gebroeders 53
12 Stavoren – Súdwesthoek 59
13 Earnewald – Twee Gebroeders 61.8
14 Huizum – It Doarp Huzum 81