Na alle binnenwateren voor het eerst weer het IJsselmeer op. Zoals ieder jaar worden er 3 wedstrijden op het IJsselmeer gezeild. Alleen als er deze week nog een wedstrijd uitvalt, wordt er een extra wedstrijd op het IJsselmeer bij Lemmer gezeild. Maar laten we hopen dat dat niet gebeurd. Persoonlijk vind ik 2 wedstrijden op één dag maar niets.
Er stond een leuke koelte. Dat in tegenstelling tot de berichtgeving. Ook bij het palaver was aangegeven dat er hooguit windkracht 1 tot 2 zou staan. Onze zeilvoering was daar op aangepast. Wel hadden wij niet de lichtste fok aangeslagen, want het leek er op dat er meer wind stond dan was aangegeven. Maar tijdens het inzeilen bleek dat het skûtsje niet goed op het roer lag. Daarmee bedoel ik dat Johannes eigenlijks niet moet sturen zolang we rechtuit zeilen. Als hij namelijk stuurt, dan betekent dat dat het roer in een hoek ten opzichte van het schip wordt gebracht en dus als rem werkt. En dat bleek tijdens het inzeilen het geval. We hadden nog ruim een uur te gaan, dus het zeil ging naar beneden en de stand van het voorstag werd gewijzigd. Hierdoor komt de fok meer naar voren en wordt ook het drukpunt van de fok meer naar voren gebracht. Ook heeft Johannes kleine wijzigingen aangebracht aan de stand van het grootzeil ten opzichte van de mast. Nadat het zeil weer was gehesen bleek dat het veel beter op het roer lag. Nu was het op te vangen met kleine wijzigingen, zoals bijvoorbeeld de stand van de zwaarden.
Het starten ging niet goed. En dat vanuit verschillende gezichten bekeken. De 1e keer ging het niet goed voor ons, omdat het algeheel vals was. Wij lagen er wel goed bij en dachten prachtig weg te kunnen komen. Maar doordat er te veel skûtsjes over de lijn waren voor de start werd besloten tot een herstart. Overigens kan ik niet zeggen of wij daar ook bij waren. Het is niet onmogelijk, maar onze start leek goed. De 2e start ging niet goed voor anderen, maar wel voor ons. Het was namelijk weer algeheel vals en wij waren daar ook de oorzaak van. Toen wij langs de startlijn zeilden moesten wij omhoog zeilen omdat wij anders ten opzichte van Drachten een indring start zouden maken. Maar door dat omhoog zeilen kwamen wij over de lijn. Gelukkig voor ons nog meer, want anders hadden wij terug gemoeten om opnieuw te kunnen starten. Dan was de wedstrijd meteen al verloren geweest voor een goede positie. De 3e start ging wel door, maar was niet optimaal voor ons. Wij waren nog niet geheel bij de startlijn toen het startschot al klonk. Dan ben je al in het nadeel, want je komt direct in de smerige wind te liggen van de wel hoger liggende skûtsjes. Johannes besloot daarom meteen stuurboord uit te gaan. Dat pakte wel best redelijk uit, maar direct voorin komen lukte niet. Wij konden namelijk, toen we weer bakboord richting de ton gingen, de ton nog niet aanzeilen. We wisten dus dat we nog een keer stuurboord moesten naar de hoogste ton. En daar komt dan de hele vloot aanzeilen, die dan wel allemaal bakboord liggen. Toch wist Johannes knap zeilend een mooi gat te vinden en we gingen als 7e om de hoogste ton. Niet direct een plaats waarvan je in gejuich uitbarst, maar gezien de start was dit wel het meest haalbare. Dus laten we maar tevreden zijn. Er werd weer een zandloperroute gezeild, dus 2x een kruisrak in één ronde. Volgens mij hebben we 3 routes gezeild, maar tijdens het zeilen ben je met zo veel andere dingen bezig dan te onthouden wat je later wilt gaan typen, dat ik daar ook wel eens mis mee kan zitten.
Het was in ieder geval wel zo dat wij de volgende lange slag, die identiek was aan de 1e na de start, een erg lange slag het IJsselmeer in hebben gemaakt, zodat we nu wel in 1x de hoogste ton konden bezeilen. Er waren een aantal andere skûtsjes die een tussenslag hebben gemaakt. Die gingen dus eerst richting Stavoren, om vervolgens een extra slag te maken naar de hoogste ton. Kennelijk lag de wind onder de dijk bij Stavoren beter dan ver op het IJsselmeer. Wij verloren in die slag 3 plaatsen en moesten dus genoegen nemen met een plaats achterin het veld. Een grote teleurstelling natuurlijk, want we waren gebrand om vooruit te zeilen. Nog vervelender was het dat Joure dacht ook nog voor ons langs te komen. Dat kon niet en Johannes riep hem dan ook aan. Joure lag namelijk stuurboord en wij bakboord, maar ondanks het aanroepen nam Dirk Jan Reyenga het risico. Hij kwam een heel eind, maar onvoldoende om het geheel te redden. Wij botsten met de voorzijde tegen de achterzijde van het skûtsje van de Joure. Johannes heeft hierop de protestvlag getrokken. Later zijn wij in het gelijk gesteld en Joure kreeg daarop 14 punten. Maar de wedstrijd was natuurlijk nog niet afgelopen, dus mogelijkheden genoeg om verder vooruit te komen. En dat lukte, alleen niet in die aantallen die je vooruit wilt komen. Op de finish lagen wij 9e. Doordat Joure voor ons was geëindigd, maar uit de uitslag werd gehaald zijn wij 8e geworden. Ik hoorde Klaas Jansma op Omrop Fryslân dat wij in het klassement nu 10e staan, met 37,6 punten.
Hoe het de volgende week zal gaan en of wij nog naar de top 5 kunnen zeilen? Ik durf het niet te beloven. Wij zullen in ieder geval beter moeten gaan starten, want om vanuit de achterhoede naar voren te gaan, dan lukt niet. Wij hebben niet voldoende macht om door een wedstrijdveld te komen en alsnog een toppositie te krijgen. Dus zal de start beter moeten gaan. Hoe het dan zal gaan, als wij eens met vrije wind kunnen zeilen is nu nog koffiedik kijken. Ik hoop dat we het wel mee gaan maken, want dat gun ik al onze supporters.
Functieomschrijving van de dag: Lierenmannen Deze mannen hebben het meeste werk aan de trim van de zeilen. Want natuurlijk worden met de lieren het grootzeil en de fok gehesen, maar dat is eenmalig per wedstrijd. Overigens moet de lier voor het grootzeil ongeveer 140x rond worden gedraaid voordat de gaffel helemaal boven is. Daarbij wordt het steeds zwaarder omdat er steeds meer zeil mee omhoog gaat. Maar in de wedstrijd kijken de lierenmannen voortdurend naar de wind, naar de stand van het skûtsje ten opzicht van de wind en passen daarop constant de bolling van het zeil aan. Zij doen niet alles met de lier. Zij gebruiken ook de halstalie en de onderlijkstrekker. Hiermee kunnen zij het grootzeil vlakker of boller maken, maar ook de plaats van de holte veranderen. Dus meer naar de mast toe, of juist wat verder daarvan af. Ook de fok wordt bij andere koersen aangepast door het veranderen van de spanning op het voorlijk.
Uitslag: 1. Sneek 2. Heerenveen 3. SWH 4. Woudsend 5. Drachten 6. Eernewoude 7. Bolsward 8. Lemmer 9. Grou 10. d’Halve Maen 11. Leeuwarden 12. Langweer 13. Huizum 14. Joure (protest)
Stand:
skûtsje | Gr | Ea | Te | La | Fe | St | Wo | El | L1 | L2 | Sn | totaal | SW | Tot | |
1 | Snk | 2 | 2 | 2 | 3 | 10 | 0,9 | 19,9 | 10,0 | 9,9 | |||||
2 | E | 4 | 4 | 12 | 4 | 4 | 6 | 34,0 | 12,0 | 22,0 | |||||
3 | D | 8 | 9 | 0,9 | 7 | 2 | 5 | 31,9 | 9,0 | 22,9 | |||||
4 | H | 7 | 6 | 11 | 2 | 6 | 2 | 34,0 | 11,0 | 23,0 | |||||
5 | G | 0,9 | 11 | 4 | 0,9 | 9 | 9 | 34,8 | 11,0 | 23,8 | |||||
6 | B | 9 | 3 | 5 | 8 | 3 | 7 | 35,0 | 9,0 | 26,0 | |||||
7 | SWH | 6 | 10 | 7 | 14 | 0,9 | 3 | 40,9 | 14,0 | 26,9 | |||||
8 | J | 5 | 0,9 | 10 | 9 | 7 | 14 | 45,9 | 14,0 | 31,9 | |||||
9 | HM | 3 | 8 | 8 | 5 | 14 | 10 | 48,0 | 14,0 | 34,0 | |||||
10 | L | 8,6 | 14 | 6 | 10 | 5 | 8 | 51,6 | 14,0 | 37,6 | |||||
11 | W | 12 | 12 | 13 | 6 | 8 | 4 | 55,0 | 13,0 | 42,0 | |||||
12 | Lng | 10 | 13 | 3 | 11 | 11 | 12 | 60,0 | 13,0 | 47,0 | |||||
13 | Lwd | 11 | 5 | 9 | 12 | 14 | 11 | 62,0 | 14,0 | 48,0 | |||||
14 | LM | 14 | 7 | 14 | 13 | 12 | 13 | 73,0 | 14,0 | 59,0 | |||||