Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

4 augustus 2011, Langweer: 10e

Vandaag was er wind genoeg. Er was zelfs zoveel, dat wij bij het inzeilen, vlak voor de wedstrijd, besloten dat het zeil nog iets vlakker aangestropt moest worden. Daarmee kun je meer wind verzeilen en doe je door de rabanden strakker om de mast te binden. Hierdoor staat het zeil dichter bij de mast en wordt het zeil vlakker aangetrokken. Er stond zoveel wind dat dit nodig was. Alleen in de wedstrijd zou blijken dat er juist te weinig wind was voor deze trim. Daar hebben we zeker nadeel van gehad. We hadden daarnaast ook de midweerfok aangeslagen. Dat was een goede keus, want voor de lichtweerfok stond er veel te veel en voor de zwaarweerfok veel te weinig wind.

Langweer is altijd een lastige wedstrijd, want er zijn vele ondiepten en met de wind van vandaag ook weinig kruisrak. Het werd dus super belangrijk om goed te starten. En ik kan wel zeggen dat dat niet lukte. Wij kwamen te stil te liggen en daardoor liepen de achter ons liggende schepen over ons heen. Dan kom je in de luwte en kun je zeilen wat je wilt, maar je komt niet op gang. Het was zelfs zo erg dat we de startlijn bijna niet haalden. Maar gelukkig ging dat goed en helemaal in het achtereind begonnen wij de wedstrijd.

Natuurlijk waren wij 100% gemotiveerd om de voor ons liggende skûtsjes in te gaan halen. Maar het is de hele wedstrijd een beetje zeilen geweest om de 10e tot de 13e plaats. Dan wonnen we weer een plaatsje en dan verloren we er weer één.

Hoe komt dat? Dat heeft gewoon te maken met dat je constant in de slechte wind ligt van je voorgangers. Dan val je wat af en een ander skûtsje profiteert daar weer van. Een route later waren wij weer degenen die hiervan konden profiteren en zo wisselden we de posities af.

Zo hebben we meerdere duels gehad met het skûtsje van Langweer, de Zwaan. Zij kwamen de ene keer prachtig over bakboord aan zeilen, terwijl wij stuurboord de ton naderden. Wij lagen wel zover van de ton af dat zij rustig de ton konden ronden, maar tactisch is het veel beter om dat niet te doen en even de ton te overzeilen. Hierdoor dwongen ze ons door de wind te gaan en bleven daardoor voor op ons. Zij riepen ons dan ook ruim van tevoren aan dat zij bakboord lagen. De supporters die wel eens bij het water hebben gestaan kennen die kreten wel: Bakboord en zo niet dan krijg je ze. Daarmee bedoelden ze natuurlijk dat ze een protest gaan geven als je geen ruimte aan ze geeft. En dan wordt er natuurlijk gemopperd en terug geroepen dat ze wel om de ton heen kunnen, maar we draaien natuurlijk wel, want nog eens 14 punten willen we koste wat kost vermijden. En, als wij in hun positie hadden gelegen, dan hadden wij dat ook gedaan.

Maar een ton later zaten wij hun nog zo op de kont te sturen, dat zij de ton te ruim moesten nemen. Johannes stuurde juist van iets lager om de ton heen en kwam daardoor hoger te liggen dan Langweer. En, met de wetenschap dat de volgende ton stuurboord gerond moest worden, wist je dat je Langweer in de tang had.

Alleen, door dit soort duels kwamen we met elkaar onvoldoende naar voren. Wij moesten soms uitwijken, de Zwaan moest soms uitwijken en met elkaar zijn dat allemaal verloren meters, die de vooraan liggende skûtsjes niet hoeven te maken. We wilden zo graag naar de skûtsjes van de SWH, Woudsend of Leeuwarden, die mooi in het middenveld zeilden. Maar het lukte niet. Pas in de laatste route, toen er nog minder wind kwam, troffen wij het wel.

De 1e skûtsjes waren al door de finish toen wij nog streden om niet 13e te worden. Wij lagen toen namelijk nog 12e, maar de Zwaan deed alles wat in hun mogelijkheden lag om ons nog te passeren. Daarachter was nog het skûtsje van Huizum, maar die heeft de hele wedstrijd 14e gelegen. Ook erg triest voor die mannen, maar zij konden er vandaag niet bijkomen. Maar toen wij, in het laatste kruisrak richting de finish gingen zagen we weer mogelijkheden. Wij konden weer hoogte lopen en wij zagen dat het bij andere skûtsjes daar juist aan ontbrak. In het kruisrak konden we daardoor al voor de SWH langs. Er was toen nog een kans dat we ook Leeuwarden in konden halen. En omdat iedere wedstrijdpunt er één te veel is, streden we daar natuurlijk nog volop voor. Zo goed zelfs dat we bijna Bolsward nog konden bedreigen. In onze laatste slag voor de finish lagen we echter nog stuurboord en Bolsward kwam bakboord aan. Ik moet hier meteen toegeven dat wij eerder een situatie hadden gehad met Bolsward, waarbij wij niet de schoonheidsprijs verdienden. Ook nu was het twijfelachtig of wij wel reglementair voort Bolsward langs konden komen. Dan moet je je goed schipper tonen en geen 2e keer risico gaan lopen. Dat deed Johannes ook niet en hij stuurde achter Bolsward langs, om meteen daar door de wind te gaan richting de finish. Bij de finish bleek Bolsward al te veel voor. Zij gingen als 9e over de finish, maar wij konden wel voor Leeuwarden over de finish komen en werden daardoor 10e.

Een teleurstellende uitslag, maar een ieder die de wedstrijd heeft gezien weet dat dit vandaag het maximale was. Er zat niet meer in. Dat wil niet zeggen dat het Lemster skûtsje niet beter kan. Ik ben er van overtuigd dat het wel veel beter kan. Ik hoop, maar verwacht dan ook dat wij onze supporters nog betere uitslagen zullen laten zien. Morgen is er al een kans, want dan is de extra wedstrijd op het Heegermeer bij Woudsend. Garantie geef ik niet, want ik heb al lang gezien dat de skûtsjes te dicht bij elkaar liggen qua prestaties. Er waren vroeger skûtsjes, waarvan je wist dat die nagenoeg altijd achter je lagen. Die tijd is voorbij. Als je niet meer goed start dan is de kans voorin te eindigen behoorlijk veel kleiner dan vroeger.
Ons puntentotaal van de gemiddelde wedstrijd is nu 14+6+10, gedeeld door 3. Dus 10 punten. Wij stonden op 16 punten, dus zullen dat nu 26 worden. Wij stonden 12e in het klassement, ik verwacht geen spectaculaire wijzigingen.

Functieomschrijving van de dag: Peilers
Ik noemde ze al in het verslag van de zwaardenmannen. En dat is volkomen terecht, want de één kan niet zonder de ander. De peiler heeft namelijk een mooie ronde stok, met aan beide uiteinden een druif. (een druif is een bolvormig, kunststof uiteinde, dat voorkomt dat de peilstok in het zand wordt gestoken, in plaats van tegen het zand.) Op deze stok staan merktekens en de hoogte van deze merktekens komen overeen met merktekens op de zwaarden. Door de peilstok in het water te steken tot op de harde grond is aan het merkteken te zien hoe diep het is. Het zwaard moet dan op nagenoeg dezelfde diepte in het water voor het meeste rendement. Maar een zwaardenman moet ook heel alert zijn en voelen hoe de bodem is. Is die namelijk modderig, dan moet hij de peilstok op gevoel precies op de bovenkant van de modder laten staan, want anders zou de zwaardenman het zwaard door de modder laten glijden en dat kost snelheid.
Het zwaard omhoog is voor de peiler niet moeilijk, want dat doet de zwaardenman. Maar als het zwaard dieper moet worden gestoken dan moet het erin worden geschopt. Dat is soms echt op het zwaard gaan staan en dan door te stampen het zwaard naar beneden dwingen. Doordat het skûtsje zeilt, drukt het zo hard tegen het zwaard aan dat deze bijna niet wil zakken. De peiler moet daarbij natuurlijk zichzelf erg goed vasthouden, want het zwaard is rond en je glijdt er zomaar af. En overboord gaan is not done! Dit is een echt belangrijke taak en toch zie je op veel skûtsjes dat de nieuwste bemanningsleden, en ook wel vaak de jongste, dit werk doen. Bij ons is dat ook zo. Daardoor lijkt het wel eens een taak die niet belangrijk zou zijn. Maar laat niet voor de gek houden, dit is zeer belangrijke taak.
Misschien moet ik het wel niet noemen, maar als er geen wind is wordt er ook wel eens gepeild en dan het liefst bij harde bodem. Maar dan is de nadruk wat meer gericht op de peilstok hard tegen de bodem drukken en wat minder op de diepte. Hoeveel snelheid dit geeft weet ik niet. Misschien houden we elkaar wel voor de gek, maar het geeft een gevoel dat er toch iets gebeurt bij geen wind. Maar, in alle jaren dat ik zeil, weet ik dat dit bij alle 14 skûtsjes gebeurt. Als het te gek of te opvallend gebeurt, dan roepen de bemanningsleden elkaar ook wel aan ze moeten stoppen. Maar ik mij niet herinneren dat er al eens een protest voor duwen met een peilstok is gekomen. Ik ben bang dat de 1e schipper die dit doet zal worden uitgelachen.

Uitslag Langweer:

1. Grou
2. Heerenveen
3. Sneek
4. Eernewoude
5. d’Halve Maen
6. Woudsend (p)
7. Drachten
8. Bolsward
9. Joure
10. Lemmer
11. Langweer
12. Leeuwarden (p)
13. Huizum
14. SWH

skûtsje Gr Fe Ea Te La St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 G 0,9 11 4 0,9 16,8 11,0 5,8
2 Snk 2 2 2 3 9,0 3,0 6,0
3 E 4 4 12 4 24,0 12,0 12,0
4 J 5 0,9 10 9 24,9 10,0 14,9
5 H 7 6 11 2 26,0 11,0 15,0
6 D 8 9 0,9 7 24,9 9,0 15,9
7 HM 3 8 8 5 24,0 8,0 16,0
8 B 9 3 5 8 25,0 9,0 16,0
9 SWH 6 10 7 14 37,0 14,0 23,0
10 Lng 10 13 3 11 37,0 13,0 24,0
11 Lwd 11 5 9 12 , 37,0 12,0 25,0
12 L 10,0 14 6 10 40,0 14,0 26,0
13 W 12 12 13 6 , 43,0 13,0 30,0
14 LM 14 7 14 13 48,0 14,0 34,0