De eerste vraag vanochtend was of de wedstrijd wel door zou gaan, want Langweer is kampioen in het afgelasten. Dat komt omdat de Langweerder Wielen ondiep zijn, waardoor de zwaarden niet gestoken kunnen worden en het schip moeilijk bestuurbaar is. Ook de kans op omslaan is groter. Dat zal later deze wedstrijd ook wel blijken, het Leeuwarder skûtsje ging in een kruisrak om. De oorzaak weet ik niet, maar logisch bekeken zal het zwaard wel in de grond zijn geweest met daarop een dikke vlaag wind.
De weersverwachting vanochtend was vier tot vijf. Het Lemster skûtsje had al de juiste zeilen erop staan van gisteren, toen het ook hard waaide. Het enige wat we wel hebben gedaan is reeftouwtjes in de fok aanbrengen, zodat een eventuele reef in de fok makkelijk en ook sneller ingeknoopt kon worden.
Wat wel een tegenvaller was, was de gezondheid van de bemanning. Meerdere mannen hadden last van de keel en schipper Ale bleef zelfs met koorts in bed. Via de huisarts werd snel antibiotica geregeld. Wel gingen vandaag twee opstappers mee, zodat de taken, die normaal door één man gedaan worden, nu door twee man gedaan konden worden. Beide mannen zijn in het voorseizoen wel vaker mee geweest en weten wat hen te doen staat.
Ale besloot deze keer zo hoog mogelijk bij de kotter te starten en dat lukte uitstekend. We zagen wel dat twee skûtsjes, die erg laag waren gestart, namelijk Heerenveen en Drachten, in het kruisrak voor ons langsgingen en ruim ook. Één keer werd het wel spannend toen we op stuurboord voor De Halve Maan langsgingen, die op bakboord lag. Jan Brouwer, zittend op de opsteker, gebaarde dat we er wél voor langs konden en het kon ook precies. Heel belangrijk voor het verloop van de wedstrijd. Daarna waren we namelijk vrij. Bij de ton lagen we ook derde, na Heerenveen en Drachten.
De route ging vervolgens voor de wind naar de ton bij de snelweg. Dat zijn meestal spannende trajecten, omdat de schepen achter je de wind uit je zeilen nemen. We hadden echter al een behoorlijk gat met de nummer vier, De Halve Maan, zodat we onbezorgd naar de laagste ton konden komen. Vanaf de laagste ton moesten we met een koers, iets ruimer dan aan de wind naar de wind naar de ton en dan een kruisrak naar de hoogste ton. In dat kruisrak lag Drachten al vlak voor ons. Toen Ale door de wind stuurde, bleef Drachten op zijn eigen koers. Pas bij de ton zagen we elkaar weer, maar toen lagen we al 100, 200 of zelfs 300 meter voor.
De hele wedstrijd hebben we daarna geprobeerd Heerenveen in te halen, maar dat is niet gelukt. Ik hoorde van de mensen op de wal, dat we, in tijd, steeds dichterbij kwamen, maar in het laatste kruisrak kon Heerenveen weer uitlopen. Heerenveen heeft de hele wedstrijd op ons gelet, want als Ale door de wind ging, ging Pieter Brouwer, schipper van Heerenveen, dat ook. Dat noemen we verdedigend zeilen en dat heeft hij vandaag heel goed gedaan. Heerenveen bleef daardoor eerste en wij bleven tweede. Een hele grote voorsprong op de nummer drie, die heel ver achter ons bleef.
Een goede opsteker voor ons, nadat we twee slechte dagen hebben gehad. Het Lemster skûtsje kan erg goed meekomen in het veld en behoort bij de top, alleen dat kwam er gisteren op Terherne niet uit. Vandaag zeilde het gelukkig zoals we gewend zijn en we blijven dan ook vol vertrouwen naar de volgende wedstrijden toeleven. We hebben nu een rustdag. Vrijdags zeilen we niet en dan gaan we op ook op vrijdag pas naar Stavoren, zodat we vanavond even kunnen gaan stappen in Langweer.
uitslag
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
stand (na aftrek van slechtste resultaat)
|