Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

31 juli 2010, Stavoren: negende

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Al jaren is er niet meer gezeild op Stavoren. Er zijn schippers die nog nooit een wedstrijd hebben gezeild op dit water. Maar vandaag , ondanks de stevige windkracht 5 tot 6, werd besloten om de wedstrijd wel door te laten gaan. Johannes besloot om in het grootzeil 2 reven te steken en in de fok ook een. Een goede gedachte, want als je op het woelig IJsselmeer vaart en je moet dan nog een reef steken dan heb je een redelijk probleem.
Daarentegen is het redelijk simpel een reef er uit te halen.

Mijn verslag vandaag moet ik geheel uit mijn hoofd doen. Normaal heb ik een klein boekje bij om wat steekwoorden op te schrijven, maar vandaag was alles zo nat en er kwam zoveel buiswater over dat dit onmogelijk was. Ik hoop daarom maar dat ik geen dingen vergeet.

Er lag een aparte route in, althans voor SKS begrippen. Een hoogste ton, met vlak daarbij een 2e ton. Die 2e ton was er voor dat skutsjes niet meteen na de hoogste ton naar beneden zouden gaan en daar in de problemen zouden komen met de nog in het kruisrak varende skutsjes. Maar na de hoogste ton moesten we naar een “gate”, zeg maar een poort gevormd door 2 tonnen. Wij hoefden alleen maar tussen die 2 tonnen door en mochten zelf kiezen of we dan rechtsom of linksom zouden zeilen. Het grote voordeel is dat de skutsjes minder snel in de problemen komen als ze boord aan boord liggen, want beiden kunnen dan kiezen voor een andere richting. Zeker met de harde wind van vandaag is dat een mooie oplossing.

De 1e en 2e start waren vals. Bij de SKS is een start als er meer dan 3 skutsjes te vroeg starten. Ik heb geen idee wie dat waren, maar op de startkotter zullen ze dat wel hebben waargenomen. Maar de 3e start ging goed. Er was wel 1 skutsje te vroeg, maar wij waren dat niet.

Het 1e kruisak lagen wij midden tussen alle skutsjes. Het was een grote kluwen van skutsjes die dan weer voor ons langs gingen en dan weer achter ons, geheel afhankelijk of we stuurboord of bakboord lagen. Maar aangekomen bij de hoogste ton zag ik dat wij toch terrein hadden verloren ten opzichte van skutsjes die eerder achter ons langs waren gegaan. Waar lag dat aan? Er waren geen vreemde vlagen dus er moeste een andere oorzaak zijn. Was dat de ballast die we extra in het skutsje hadden gebracht, of hadden we te weinig ballast. Misschien lag het ook wel op de verkeerde plaats. Op diep water valt de plaats van de ballast soms net anders uit als dat je het hebt liggen op de Friese meren. Maar we moesten het hoer wel me doen.

In het voordewindserak zagen we dat ‘d halve maen de fok uit ging reven. Maar het waaide nog flink en wij besloten dat nog niet te doen. Had het wel gemoeten? Misschien wel, want een route later hebben we het ook gedaan, en dan vooral omdat we vonden dat het skutsje teveel werd afgeremde door de hoge golven. Met meer zeil krijg je meer power en kun je beter door de golven komen. Dat kwam ook wel uit, want in het 3 e kruisrak liepen we uit op onze achtervolgers. Dat waren er nog maar 3, want de rest van het veld lag voor ons. We lagen dus op een 11e plaats. Voor ons was ook nog een groot gat naar de 10e plaats.

Maar toen de reef er uit was zagen we een groot verschil. We naderden het skutsje voor ons, en zagen dat deze weer vlak bij een 4-tal andere skutsjes lag. Dan hoop je dat we nog een plaats of 3, misschien 4 konden stijgen, maar dan bleek toch valse hoop. In het 4e kruisrak lag de finish er al in, geheel terecht want het was de normale finishtijd, maar voor ons te vroeg. Wij konden Drachten nog wel inhalen, maar het daarvoor liggende skutsje bleef voor ons op de finish. Jammer, maar dat gevoel heb ik al meerdere wedstrijden geuit. Wij komen er in de wedstrijden onvoldoende uit en zijn dan ook druk met het zoeken naar mogelijke oorzaken. Wij hebben best wel een idee, maar dat probleem kan pas worden opgelost als de mast wordt vervangen. Want wat dat betreft zijn we met een tegenslag begonnen aan dit seizoen. Vooraf was ons een nieuwe mast beloofd, maar toen het seizoen naderde bleek dat de mastenmaker niet aan zijn verplichting kon voldoen en komt de nieuwe mast pas komend najaar. Hoeveel effect dit geeft? Ik denk redelijk veel, want in het moderne zeiltijd wordt het profiel van een fok afgestemd op de kracht van de mast. Als de mast minder kracht heeft dan verwacht, dan staan de zeilen niet in de optimale vorm. Alhoewel wij daar dit seizoen niets meer aan hebben hoop ik wel dat daar een gedeelte van de slechte uitslagen daaraan is gelegen en dat zal blijken dat het skutsje met de andere mast het weer gaat doen zoals wij gewend zijn. Want dat merken wij allen, het lemster skutsje is niet in zijn normale doen.

Maar maandag gaan we er weer voor op het Heeger meer bij Woudsend.

uitslag

/table>

 

# schip punten details
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
2 Joure – Oeral Thûs 2
3 Grou – Doarp Grou 3
4 Sneek – De Sneker Pan 4
5 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 5
6 Earnewald – Twee Gebroeders 6
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 7
8 Stavoren – Sûdwesthoek 8
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 9
10 Drachten – Twee Gebroeders 10
11 Drachten – d’ Halve Maen 11
12 Langweer – Twee Gebroeders 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Bolsward – Bolsward 14 protest van Sneek

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 10.8
2 Joure – Oeral Thûs 11.9
3 Bolsward – Bolsward 19.8
4 Sneek – De Sneker Pan 26
5 Grou – Doarp Grou 29
6 Earnewald – Twee Gebroeders 30.9
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 31
8 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 33
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 35
10 Drachten – Twee Gebroeders 36
11 Stavoren – Sûdwesthoek 42
12 Drachten – d’ Halve Maen 44
13 Langweer – Twee Gebroeders 50
14 Huizum – It Doarp Huzum 62