Grou, 30 juli 2011
Wat vliegt de tijd toch. Voor we het weten hebben we de eerste wedstrijd al weer gehad. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik de verslagen blijf doen, zoals ik het altijd deed. Gewoon proberen te onthouden wat er is gebeurd en vanuit die wetenschap schrijven. Ik heb vorig jaar een keer afgeweken. Een briefje mee en daar kernwoorden op schrijven. Maar ik merk dat ik aan boord te veel ben afgeleid, maar ook anderen afleid, dus dat doe ik niet weer. Dus als er iets niet klopt in mijn verslag of er mist iets, denk dan dat dat geen opzet is, maar dat ik het ben vergeten of het me verkeerd herinner.
Daarnaast heb ik mij voorgenomen iedere wedstrijddag een functie aan boord te omschrijven. Dat is gewoon een aardigheidje, maar dan krijgt u een idee wat we allemaal doen aan boord. Want op onze website www.hetlemsterskutsje.nl, kunt u alle bemanningsleden vinden en ook wat de functie is, maar misschien zegt u de functie peiler, voorhouder, etc wel niets. Ze komen de komende 2 weken allemaal aan bod. Ik begin achterop, dus in dit verslag wordt uitgelegd wat een schipper is. Overigens noem ik er geen namen in, het gaat om de functieomschrijving.
Wat ook nieuw is is een prijsvraag. Ik heb een verslag geschreven waarin alle namen van de bemanningsleden verwerkt zijn, zonder dat ze direct opvallen. Dit verslag zal worden geplaatst op vrijdag, de rustdag. Als u vrijdag op de site kijkt van het Lemster Skûtsje zal het wel duidelijk worden uitgelegd. De prijs is ook mooi, want Johannes heeft toegezegd dat de winnaar een dag mee mag met de wedstrijden tijdens de Friese Hoekrace, in het 1e weekend van oktober. Dus voldoende reden om vrijdag ook in te loggen.
Maar nu naar de huidige tijd.
De bemanningsleden waren bijna allemaal donderdag al in Grou present. Het skûtsje was ook door Johannes donderdag naar Grou gebracht en we wilden meteen gaan oefenen op het wedstrijdwater. We hadden een prachtige koelte en hebben de middag goed besteed. We hebben zelfs nog enkele kleine dingen gewijzigd, want iedere oefentocht ontdek je wel iets dat beter kan. Toch hadden we een goed gevoel, maar dat gevoel hebben we het hele voorjaar al. Kijken of dat gevoel blijft in de wedstrijden.
Dan de wedstrijd van vandaag. Grou is toch wel een aparte plaats. De traditie van het slepen heeft natuurlijk juist datgene om echt zin te krijgen aan de wedstrijd. Nou daar ontbrak het bij ons niet aan. We popelen na het verloren gegane vorige seizoen naar een nieuwe competitie om ons te laten zien. Wij weten dat we het kunnen en we weten dat het skûtsje het ook kan. Er stond een mooie wind, kracht 3 tot 4 vanuit het noordwesten. Dezelfde richting als het vorige jaar. Dus opnieuw een start op het Pikmeer, een heel erg kort kruisrak naar de hoogste ton nabij het Prinses Margrietkanaal en dan voor de wind naar de Wijde Ee.
Om 14.00 uur klonk het 10 minutenvoorbereidingssein en waren we voor het eerst dit jaar weer los. Maar wat een gribus was dat. Vooral voor de schipper een erg moeilijk water om de juiste positie te vinden. Toen we na 10 minuten het startschot hoorden lagen we niet goed. We lagen onder een aantal andere skûtsjes en kregen daardoor onvoldoende wind. Maar meteen klonk er een lang sein van de kotter en ook werd de rode bal gehesen. Dit was het sein voor algeheel vals en dus kwam er een nieuwe procedure. Dat duurde behoorlijk lang, want doordat de wind behoorlijk schiftte besloot de wedstrijdcommissie om de startlijn te verleggen. Vooral in deze nauwe wateren een goede beslissing. Maar uiteindelijk klonk het 10 minutensein weer. Johannes had goed geleerd van de 1e start en wij konden behoorlijk hoog weg komen. Wij moesten daar wel behoorlijk manoeuvreren maar we kwamen behoorlijk goed weg. Na slechts 20 meter konden we al door de wind en konden we met vrije wind stuurboord weg zeilen. Het doel was om helemaal naar de wal te zeilen en dan bakboord naar de hoogste ton. Een goed idee en toen wij door de wind gingen en bakboord richting de hoogste ton zeilden leek het dat we bij de top van de vloot lagen. Natuurlijk kwam er meerdere skûtsjes aan, maar acht, die lagen allemaal stuurboord en moesten ons voor laten gaan. Hoe jammer is deze gedacht. De beide Meeters, Eildert op het skûtsje van Huizum en Pieter op het skûtsje van Bolsward bleven door zeilen op stuurboord. Wij schreeuwen, maar het hielp niets. Uiteindelijk konden we maar 1 ding doen en dat was een veilige plek zoeken. Met een daverende klap botste Bolsward tegen onze voorkant aan. De waterstand knapte af en de opsteker stond geheel schuin voor de steven. Over was onze wedstrijd. Geluk bij een ongeluk was dat Huizum nog net achter ons langs kon sturen, maar ook de bemanning van het achterdek had daar al een veilig heenkomen gezocht, zo dreigde ook daar een aanvaring. Maar goed, onze wedstrijd was over en aan de wal, terwijl de rest nog zeilde, hebben wij de opsteker al gedemonteerd. Johannes is al aan het bellen. Ik neem dan ook zonder meer aan dat we maandag weer gerepareerd aan de start zullen liggen op de Veenhoop.
U hebt gisteren al kunnen lezen dat wij daar vanaf de 10e plaats moeten starten. Ik had liever een andere plaats gehad, maar bij een loterij heb je geen keus. Het leek er even op dat we 14e of 7e konden loten, want die lootjes waren er ook nog toen Johannes zijn lot trok. Maar zoals gezegd, het werd lot nr. 10. Wij gaan er voor en ik hoop dan een beter resultaat dan nu.
Ik neem aan dat wij door de protestcommissie in het gelijk zullen worden gesteld en dat zal betekenen dat wij uiteindelijk het gemiddelde resultaat van de andere wedstrijden zullen krijgen. Nu nog koffiedik kijken. Erg jammer, zeker omdat wij op het moment van de aanvaring erg goed leken te liggen.
Functieomschrijving:Schipper
De belangrijkste functie aan boord. Daar kan geen misverstand over bestaan, ook al is een schipper niets zonder de rest van de bemanning. Maar de schipper bepaalt uiteindelijk in een fractie of hij wel of niet door de wind gaat, of hij wel voor een skûtsje langs gaat terwijl hij stuurboord ligt of juist besluit er achter langs te gaan, roept dat de schoten aan moeten vlak voor de start, kortom hij neemt de beslissingen. Daarnaast heeft hij natuurlijk het helmhout in zijn handen en het schip gaat waar hij het wil. De schipper moet zorgen dat hij, bij het aan de wind zeilen, zo hoog vaart dat je het snelst bij de hoogste ton bent, maar hij mag ook weer niet zo hoog dat dat te veel snelheid gaat kosten.
Ook niet te vergeten. Als het goed gaat hoor ik een schipper altijd zeggen dat hij het niet alleen kan en samen met zijn bemanning een team vormt, maar als het slecht gaat dan houdt hij zich stil. Dan neemt hij de verantwoordelijkheid op zich. Soms kun je jaloers zijn op de schipper, maar vaak ook niet.
De schipper bepaalt ook wie er als bemanningslid worden gevraagd. Het bestuur van onze stichting bemoeit zich daar niet mee. Het is natuurlijk erg belangrijk dat de schipper mensen om hem heen verzamelt waar hij vertrouwen in heeft.
Uitslag / Stand (Lemmer nog geen punten i.v.m. averij):
skûtsje | Gr | Fe | Ea | Te | La | St | Wo | El | L1 | L2 | Sn | totaal | SW | Tot | |
1 | L | 0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||||||||
2 | G | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,0 | ||||||||||
3 | Snk | 2 | 2,0 | 2,0 | 0,0 | ||||||||||
4 | HM | 3 | 3,0 | 3,0 | 0,0 | ||||||||||
5 | E | 4 | 4,0 | 4,0 | 0,0 | ||||||||||
6 | J | 5 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | ||||||||||
7 | SWH | 6 | 6,0 | 6,0 | 0,0 | ||||||||||
8 | H | 7 | 7,0 | 7,0 | 0,0 | ||||||||||
9 | D | 8 | 8,0 | 8,0 | 0,0 | ||||||||||
10 | B | 9 | 9,0 | 9,0 | 0,0 | ||||||||||
11 | Lng | 10 | 10,0 | 10,0 | 0,0 | ||||||||||
12 | Lwd | 11 | 11,0 | 11,0 | 0,0 | ||||||||||
13 | W | 12 | 12,0 | 12,0 | 0,0 | ||||||||||
14 | LM | 14 | 14,0 | 14,0 | 0,0 | ||||||||||