Wij gebruiken cookies

Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

30 juli 2005, Grou: tweede



(klik op de foto’s voor een vergroting)

In de ochtend was er stromende regen en zo hebben we voor het laatst geoefend voordat het echte werk begint. ‘s Middags bleek het volledig anders te lopen dan het die ochtend leek.

Al tijdens de traditionele sleep begon er een sterke wind op te zetten en meteen werd er al begonnen met het reven. Eenmaal op de Wijde Ee bleek dat er nog steeds te veel wind was en dus werd daar het zeil gestreken en werden extra reven ingeknoopt. Hierdoor kwamen we wel te laat bij de start, zodat Ale moeilijk positie kon kiezen en we dus niet de ideale start konden maken. We schatten, dat we ongeveer als zesde uit de start zijn gekomen.

Tijdens de wedstrijd, al na vijf minuten, zagen we dat het zeil los raakte van de gaffel. Het touw, waarmee het zeil aan de gaffel is geknoopt, bleek geknapt. Doordat er meerdere knopen in zaten, bleef het zeil voor de helft vast zitten en besloot Ale door te zeilen. Wel is de zeiltrim aangepast door minder druk op de gaffel te zetten. Gelukkig bleef het skûtsje goed zeilen.

In het eerste kruisrak zagen we dat Sneek een fout maakte. Ze vergaten een ton en moesten terug zeilen. Hierdoor konden wij een plaats omhoog klimmen. In het kruisrak konden we de SWH voor komen. Op dat moment lagen we dus al 3e!

Het tweede kruisrak begonnen we als tweede, want Grou had bij het gijpen het schootblok beschadigd, waardoor ze even met de kop in de wind moesten liggen voor reparatie. De 2e plaats konden we vasthouden, alhoewel het wel spannend werd door afnemende wind. We durfden niet uit te reven door de kapotte gaffellijn. De andere skûtsjes reefden wel allemaal uit.

Eindconclusie is dat we hier veel meer hebben bereikt, dan we zelf in het begin van de wedstrijd dachten, want toen moest Ale besluiten of we zouden stoppen met averij of de gok zouden nemen om door te zeilen met die kapotte lijn. Ale heeft de juiste keus gemaakt.

In deze wedstrijd is de Leeuw uitgevallen omdat de Lummel kapot ging (voor de start) en het Huzumer skûtsje is omgeslagen.


(klik op de foto’s voor een vergroting)

uitslag

# schip punten details
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
2 Lemmer – Lemster Skûtsje 2
3 Sneek – Sneker Pan 3
4 Grou – Doarp Grou 4
5 Stavoren – Sûdwesthoek 5
6 Woudsend – Klaas van der Meulen 6
7 Bolsward – Bolsward 7
8 Joure – Oeral Thûs 8
9 Drachten – d’ Halve Maen 9
10 Langweer – Jonge Jan 10
11 Earnewald – Emanuel 11
12 Drachten – Twee Gebroeders 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13 omgeslagen
14 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 13 averij voor de start

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
2 Lemmer – Lemster Skûtsje 2
3 Sneek – Sneker Pan 3
4 Grou – Doarp Grou 4
5 Stavoren – Sûdwesthoek 5
6 Woudsend – Klaas van der Meulen 6
7 Bolsward – Bolsward 7
8 Joure – Oeral Thûs 8
9 Drachten – d’ Halve Maen 9
10 Langweer – Jonge Jan 10
11 Earnewald – Emanuel 11
12 Drachten – Twee Gebroeders 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 13