Wij gebruiken cookies

Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

3 augustus 2011, Terherne: 6e

Terhorne

Laat ik beginnen met het feit dat we de finish hebben gehaald. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat het Lemster skûtsje, of welk skûtsje dan ook, op de woensdag van Terhorne nog nooit de finish heeft gehaald. Toch dacht ik dat het vandaag ook niet zou lukken, want ik zag dat op de startkotter van de Zevenwolden, de vlak van algehele afgelasting werd klaargelegd. Gelukkig liep het anders. Het verslag:

Vanochtend 08:00 uur. Ik zie een mooi fris windje op het Sneekermeer. Gelukkig maar, want de voorspellingen waren geen wind. 08:30 uur, ik heb mijn ontbijt op en zal mijn bootschoenen aan gaan doen, want 09:00 uur gaan we zeilen met het Lemster Skûtsje. Maar ik zie het Sneekermeer en ik zie geen rimpeling meer. Ik kijk naar de wimpel in de mast en die hangt recht naar beneden. Om 09.00 uur zeilen wordt in ieder geval niets. Maar, zie daar om 10.00 uur komt er toch een briesje en wij gaan meteen los. Maar we zeilen maximaal een uur en daarna sleept een motorboor ons terug naar het volgschip. Hoe zal dat vanmiddag zijn?

Om 13.00 zijn we allemaal aan boord, maar er nog geen skûtsje dat al zeilt. Dat kan ook niet, want er is geen wind. Maar ja, omdat we met een uur een startschot kunnen verwachten gooien we toch maar los. Met ons verschijnen alle andere skûtsjes ook.

Maar ook op het startschip wil het niet echt en daarom komt om 14.00 uur de witte vlag, uitstel voor onbepaalde tijd, in het startschip te hangen. Tegen 15.00 uur komt er beweging in het startschip, letterlijk zelfs, wat ze zoeken een andere plaats om te gaan starten.

Maar dan komt toch het 10 minuten sein. Wij kijken prima te starten als we 10 minuten later zijn, maar helaas, er zijn te veel skûtsjes vals gestart en er volgt een herstart. Dan gaat het mis op het startschip. Als er 4 minuten voorbij zijn laat men het sein horen dat er 5 minuten voorbij zijn. Dus opnieuw de startprocedure starten, want anders is deze start ook niet geldig. Uiteindelijk gaan we los, maar wel vrij laat. Dus dit verslag zal ook wel later komen dan we gewend zijn.

We komen opnieuw prachtig uit de start en na een korte bakboordslag gaan we stuurboord uit naar de hoogste ton. We lijken 1e of 2e te worden, want Sneek zeilt nog iets hoger dan ons. Als we door de wind gaan bij de hoogste ton, zien we dat Sneek net voldoende hoogte heeft om nog voor ons te kunnen ronden en Sneek gaat als 1e om de ton, direct gevolgd door ons en daarachter weer Bolsward. Dan komen we wel meteen in de problemen. Sneek gaat niet richting de volgende ton, maar gaat loeven. Hij gaat dus veel hoger zeilen dan nodig is en dat doet hij om te voorkomen dat wij hem in kunnen halen. Wij maken de keus om onder Sneek te gaan en zeilen dan naast elkaar. Is dit de beste keus, ik weet het nog niet. Het skûtsje van Drachten doet namelijk hetzelfde als ons en die komt later als 1e om de volgende ton. De skûtsjes van Langweer en Bolsward gaan juist achter Sneek varen en komen ook voor ons om de ton. Wij verliezen op dit rak dus minimaal 3 plaatsen, maar bij het ronden van de ton hebben wij onvoldoende hoogte, omdat we naast Sneek liggen. En dan gebeurt wat we al eerder hebben meegemaakt. Doordat wij onvoldoende hoogte hebben nemen de wel hoger liggende skûtsjes van Sneek en Bolsward ons de wind uit de zeilen. Wij kunnen geen hoogte meer lopen en zien met lede ogen toen hoe bijna de hele vloot achter elkaar aan zeilt en allemaal sneller en hoger dan ons. Uiteindelijk gaan we maar stuurboord uit en moeten daarbij nog achter Huizum, Leeuwarden en even later ook Heerenveen langs. Toch blijkt dat een goede slag, want alhoewel we op dat moment 13e zijn, komen we bakboord aan bij de volgende ton en daar liggen we al 7e. Dan volgt nog een kruisrak naar de finish. Waar we dachten zeker te zijn van de 6e plaats, want we hadden Earnewâld nog voorbij kunnen zeilen, zag ik dat de wind enorm schiftte. Wij lagen helemaal verkeerd en daar wij dachten richting de finish te zeilen, moesten we nu gaan laveren richting de finish. Het werd kiele kiele, maar we konden precies voor de SWH langs en toen wisten we dat we als 6e over de finish zouden gaan.

Naar de start bekeken een tegenvaller, maar gekeken naar de wedstrijd en het verdere verloop daarvan moeten we meer dan tevreden zijn, want we hebben echt ruim 13e gelegen.

In het klassement hebben we nu dus een 14e en een 6e plaats. Het gemiddelde hiervan is 10 en dat is dus aantal punten dat we nu in het klassement krijgen voor de wedstrijd in Grou, waar we door de schuld van een ander zijn uitgevallen. Nog veel te veel natuurlijk, want we waren in Grou zeker bij de 1e vijf gebleven. En dat als gemiddelde halen wordt lastiger als je al een 10e en een 6e plaats hebt. Maar morgen in Langweer gaan we er weer voor.

Functieomschrijving van de dag: Zwaardenmannen

Er zitten op een skûtsje 2 zwaarden, bakboord en stuurboord. Een zwaard is de kiel van het schip, die voorkomt dat het skûtsje naar de zijkant weg word geduwd. En zwaard heeft ook een profiel. Denk maar aan de vleugel van een vliegtuig. Door de wind onder die vleugel wordt het vliegtuig omhoog geduwd. Bij een zwaard is het geen wind, maar water. Bij het juiste profiel en een goede snelheid wordt het skûtsje ook omhoog, dus naar de wind toe geduwd. Dat betekent dus niet alleen dat het skûtsje niet naar beneden gaat dor de wind, nee het gaat door het zwaard nog hoger. De zwaardenmannen zitten in de gangboorden naast de roef. Aan de lijzijde, dat is waar de wind heen waait, wordt het zwaard in het water gelaten en aan de loefzijde gaat het zwaard juist uit het water, omdat het daar het skûtsje af kan remmen. Maar bij ondiep water gaat ook het loefzwaard mee het water in, zodat het skûtsje zo weinig mogelijk verlijert. De zwaardenmannen zijn een twee-éénheid met de peilers, dus bij het verslag over de peilers kom ik hier weer op terug. De zwaardenmannen behoren bij de natste plaatsen aan boord. Als we schuin gaan dan moeten zij de zwaardloper (het touw waaraan het zwaard hangt) goed strak houden. Zij kunnen, bij harde bodem, voelen als het zwaard de grond raakt. Want door de harde bodem wordt het zwaard omhoog geduwd en is de spanning weg van de zwaardloper. Maar wat er dan ook gebeurd is dat het skûtsje wordt afgeremd. Dus erg belangrijk om goed te blijven zitten. Dan gaan ze zo nu en dan tot de nek aan toe door het water.

Uitslag Terherne:

1 Drachten
2 Sneek
3 Langweer
4 Grou
5 Bolsward
6 Lemmer
7 SWH
8 d’Halve Maen
9 Leeuwarden
10 Joure
11 Heerenveen
12 Eernewoude
13 Woudsend
14 Huizum

Stand met aftrek van slechtste resultaat:

skûtsje Gr Fe Ea Te La St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 Snk 2 2 2 6,0 2,0 4,0
2 G 0,9 11 4 15,9 11,0 4,9
3 J 5 0,9 10 15,9 10,0 5,9
4 E 4 4 12 20,0 12,0 8,0
5 B 9 3 5 17,0 9,0 8,0
6 D 8 9 0,9 17,9 9,0 8,9
7 HM 3 8 8 19,0 8,0 11,0
8 SWH 6 10 7 23,0 10,0 13,0
9 H 7 6 11 24,0 11,0 13,0
10 Lng 10 13 3 26,0 13,0 13,0
11 Lwd 11 5 9 25,0 11,0 14,0
12 L 10,0 14 6 30,0 14,0 16,0
13 LM 14 7 14 35,0 14,0 21,0
14 W 12 12 13 37,0 13,0 24,0