Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

3 augustus 2007, Sneek: twaalfde

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

Vanochtend hoorden we dat de hoger beroep zaken niet waren toegekend. Dit betekende meteen dat het onmogelijk was voor het Lemster Skûtsje om kampioen te worden omdat Sneek meer dan tien punten voorsprong had en tien ook de Sneker slechtste wedstrijd was. Toch was de kans op de vierde plaats vrij groot en de derde redelijk theoretisch. Maar het kwam bij de start helemaal niet uit zoals wij wilden en logisch bekeken waren onze kansen op een hogere positie toen al weg. We hadden daarvoor eerst een falset start gehad, en daarbij lagen we wel in een uitstekende positie. Maar bij de tweede start wilden we het gat bij de kotter induiken en zo heel hoog gaan starten. Alleen het gat kwam niet, want er lagen skûtsjes met de zwaarden in de grond helemaal vast en hielden het gat gesloten. Er bleef dus niets anders over dan langs de kotter te gaan, te draaien en opnieuw te starten. Ik denk dat we wel twee minuten te laat starten.

Meteen na de start schoten we al voor een aantal skûtsjes langs. Zelfs Heerenveen moest stuurboord voor ons draaien. Sneek kon net voor ons langs. We maakten toch de inschatting dat we toch redelijk in het veld meedraaien ondanks de slechte start. Ale maakte toen een hele logische stuurboord slag, zodat hij later bakboord naar de hoogste ton toe kon. Maar wat pakte dat verkeerd uit, want de wind draaide helemaal met ons mee. Het gevolg was dat skûtsjes als Heerenveen en Sneek echt met hele grote ruime voorsprong voor ons om de ton heen gingen. Wij zaten achter in het veld samen met een paar skûtsjes die dezelfde slag als ons hadden gemaakt.

Waar het de vorige wedstrijd wel lukte om veel skûtsjes in te halen, ging het vandaag niet. En waarom? Ik weet het niet en de rest van de bemanning ook niet. Het liep gewoon niet, we houden het maar op de omstandigheden, want ook skûtsjes van Grou en Sneek, om zo maar een paar goede skûtsjes te noemen, konden het niet doen. Grou zat ook achterin bij ons en kon net als ons niet wegkomen. Wij hebben Grou ingehaald en Grou heeft ons later weer ingehaald, maar geen van twee skûtsjes kon laten zien waarom we zo hoog in het klassement staan.

Sneek had de eerste bakboordton, maar verloor vervolgens ook meerdere plaatsen, ze hebben geloof ik een later kruisrak weer een paar plekken ingehaald, maar de wisselingen geven al aan dat de wind heel vreemd was.

Wij hebben echt wel vertrouwen in het skûtsje gehouden, want die heeft zich voldoende bewezen in de competitie. We zijn uiteindelijk als vijfde geëindigd in de competie. We hebben prima gezeild. Soms pech gehad en ook één keer door eigen schuld in de problemen geraakt. We zullen het moeten accepteren, maar weten dat dit jaar een hogere klassering mogelijk was geweest. Volgens mij was een podiumplaats terecht geweest, maar dat zat er nu niet meer in.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

uitslag

# schip punten details
1 Drachten – d’ Halve Maen 0.9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 2
3 Drachten – Twee Gebroeders 3
4 Bolsward – Bolsward 4
5 Joure – Oeral Thûs 5
6 Earnewald – Twee Gebroeders 6
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 7
8 Sneek – De Sneker Pan 8
9 Huizum – It Doarp Huzum 9
10 Langweer – Twee Gebroeders 10
11 Grou – Doarp Grou 11
12 Lemmer – Lemster Skûtsje 12
13 Stavoren – Sûdwesthoek 13
14 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Sneek – De Sneker Pan 22.8
2 Heerenveen – Gerben van Manen 24
3 Drachten – d’ Halve Maen 26.8
4 Grou – Doarp Grou 30.9
5 Lemmer – Lemster Skûtsje 38.9
6 Earnewald – Twee Gebroeders 42.9
7 Langweer – Twee Gebroeders 49
8 Bolsward – Bolsward 51.9
9 Drachten – Twee Gebroeders 54
10 Woudsend – Klaas van der Meulen 58
11 Joure – Oeral Thûs 58
12 Huizum – It Doarp Huzum 67
13 Stavoren – Sûdwesthoek 75
14 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 75