Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

29 juli 2010, Langweer: negende

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Hoe het mogelijk is weet ik niet, maar op de Langweerder Wielen is het kennelijk

altijd slecht weer. Dus vandaag ook weer. We moesten vanochtend vroeg al in de

regen van Terhorne naar Langweer varen en in de middag stond er weer vrij veel

wind. Dat laatste dan vooral vanwege de ondieptes, want je kunt het zwaard bijna

niet in het water steken en dus dweilen de skûtsjes door het water. Ze hebben

onvoldoende steun. Een supporter van ons, Jan Apperloo, die bij Ale Zwerver

bemanningslid was, wilde wel helpen bij de fok. Dat betekende met deze wind een

extra kracht met ervaring en zeer welkom.

Wij hadden aan de wal de broekreef al in het grootzeil gedraaid. Eigenlijk dachten we

dat we die er zo weer uit konden halen, maar schijn bedroog. Toen we aan het zeilen

begonnen, voor de wedstrijd, besloot Johannes om ook de 1e reef er in te draaien,

want we gingen gevaarlijk schuin en dat gaat ten koste van de snelheid. Dus het zeil

naar beneden en de onderkant van het zeil opgerold en weer omhoog. Toen lag hij

vel beter op het roer en zo zijn we de wedstrijd dan ook gestart. De 1e start was een

valse start.

De 2e start was helaas goed. Voor ons verliep de start dramatisch. Het skûtsje van

Grou versperde ons namelijk de weg. Zij hadden een knoop in de schoot en het lukte

niet om weg te komen. Wij raakten elkaar en dreven onder de startlijn. Met veel kunst

en vliegwerk konden we los komen en samen weer starten. We begonnen dus als

laatste.

Het 1e kruisrak verliep niet slecht. Op bakboord konden we al enkele skûtsjes

passeren en het leek bijna of we al in de middenmoot bij de hoogste ton zouden

komen. Maar zoals altijd moet je ook nog stuurboord zeilen en Grou kon nog net voor

een drietal skûtsjes langs en wij net niet. Toen we bij de ton kwamen lagen we 11e,

met achter ons ‘d halve maen, Huizum en de Zwaan.

We gingen toen het hele meer over, recht voor de wind richting de snelweg en

zo via een halfwindsrak weer richting het kruisrak. W dreigden nog wel achter

tegen Leeuwarden aan te varen, zo dicht waren we bij ze, da we zelfs even

moesten remmen door de zwaarden in de grond e laten vallen. We konden verder

goed positie houden en naderden onze voorgangers goed. In de 2e route, in het

voordewindserak, konden wij Leeuwarden, Earnewoude en de SWH voorbij komen.

Drachten lag toen voor ons en dat werd ons volgende doel. Het pakte anders uit,

want toen we het kruisrak in gingen zag ik dat Drachten meteen stuurboord weg ging.

Wij bleven bakboord varen en Earnewoude achter ons volgde ons. Maar opnieuw

troffen wij het slecht. Wij konden Earnewoude niet achter ons houden en verloren

een plaats. Maar ook ‘d halve maen en Huizum gingen veel beter door het kruisrak,

maar bleven nog wel achter ons. Het lijkt wel of wij steeds de slechte vlagen treffen.

En toen we de hoogste ton naderden zag ik dat Drachten ver op ons en Earnewoude

was uitgelopen. De slag direct het meer op, zoals Drachten had gedaan, was dus

kennelijk behoorlijk beter geweest.

De laatste route kwam en wij lagen 9e, vlak achter Earnewoude. Meer zat er niet in,

want Drachten was te ver weg. In het laatste kruisrak kozen wij een andere route

dan Earnewoude en toen wij elkaar verderop in het kruisrak naderden zag ik dat

vermoedelijk ruim voor hen langs zouden gaan. Maar terwijl ik daarnaar keek zag

ik dat Johannes plotseling ver naar beneden moest sturen en kon Earnewoude

behoorlijk omhoog. Opnieuw een slechte vlaag. Wij lagen stuurboord en konden niet

anders dan achter Earnewoude langs. Dit was onze laatste kans, want tot de finish

hebben wij alleen maar achter Earnewoude aan gezeild. Er zat mar een gat tussen

van enkele tientallen meters, maar inhalen lukte niet. In de uitslag werden wij dus 9e.

uitslag

# schip punten details
1 Joure – Oeral Thûs 0.9
2 Bolsward – Bolsward 2
3 Heerenveen – Gerben van Manen 3
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 4
5 Sneek – De Sneker Pan 5
6 Drachten – Twee Gebroeders 6
7 Grou – Doarp Grou 7
8 Earnewald – Twee Gebroeders 8
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 9
10 Huizum – It Doarp Huzum 10
11 Drachten – d’ Halve Maen 11
12 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 12
13 Stavoren – Sûdwesthoek 13
14 Langweer – Twee Gebroeders 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 9.9
2 Joure – Oeral Thûs 9.9
3 Bolsward – Bolsward 10.8
4 Sneek – De Sneker Pan 22
5 Woudsend – Klaas van der Meulen 24
6 Earnewald – Twee Gebroeders 24.9
7 Grou – Doarp Grou 26
8 Lemmer – Lemster Skûtsje 26
9 Drachten – Twee Gebroeders 26
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 28
11 Drachten – d’ Halve Maen 33
12 Stavoren – Sûdwesthoek 34
13 Langweer – Twee Gebroeders 38
14 Huizum – It Doarp Huzum 49