(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf
Hoe het mogelijk is weet ik niet, maar op de Langweerder Wielen is het kennelijk
altijd slecht weer. Dus vandaag ook weer. We moesten vanochtend vroeg al in de
regen van Terhorne naar Langweer varen en in de middag stond er weer vrij veel
wind. Dat laatste dan vooral vanwege de ondieptes, want je kunt het zwaard bijna
niet in het water steken en dus dweilen de skûtsjes door het water. Ze hebben
onvoldoende steun. Een supporter van ons, Jan Apperloo, die bij Ale Zwerver
bemanningslid was, wilde wel helpen bij de fok. Dat betekende met deze wind een
extra kracht met ervaring en zeer welkom.
Wij hadden aan de wal de broekreef al in het grootzeil gedraaid. Eigenlijk dachten we
dat we die er zo weer uit konden halen, maar schijn bedroog. Toen we aan het zeilen
begonnen, voor de wedstrijd, besloot Johannes om ook de 1e reef er in te draaien,
want we gingen gevaarlijk schuin en dat gaat ten koste van de snelheid. Dus het zeil
naar beneden en de onderkant van het zeil opgerold en weer omhoog. Toen lag hij
vel beter op het roer en zo zijn we de wedstrijd dan ook gestart. De 1e start was een
valse start.
De 2e start was helaas goed. Voor ons verliep de start dramatisch. Het skûtsje van
Grou versperde ons namelijk de weg. Zij hadden een knoop in de schoot en het lukte
niet om weg te komen. Wij raakten elkaar en dreven onder de startlijn. Met veel kunst
en vliegwerk konden we los komen en samen weer starten. We begonnen dus als
laatste.
Het 1e kruisrak verliep niet slecht. Op bakboord konden we al enkele skûtsjes
passeren en het leek bijna of we al in de middenmoot bij de hoogste ton zouden
komen. Maar zoals altijd moet je ook nog stuurboord zeilen en Grou kon nog net voor
een drietal skûtsjes langs en wij net niet. Toen we bij de ton kwamen lagen we 11e,
met achter ons ‘d halve maen, Huizum en de Zwaan.
We gingen toen het hele meer over, recht voor de wind richting de snelweg en
zo via een halfwindsrak weer richting het kruisrak. W dreigden nog wel achter
tegen Leeuwarden aan te varen, zo dicht waren we bij ze, da we zelfs even
moesten remmen door de zwaarden in de grond e laten vallen. We konden verder
goed positie houden en naderden onze voorgangers goed. In de 2e route, in het
voordewindserak, konden wij Leeuwarden, Earnewoude en de SWH voorbij komen.
Drachten lag toen voor ons en dat werd ons volgende doel. Het pakte anders uit,
want toen we het kruisrak in gingen zag ik dat Drachten meteen stuurboord weg ging.
Wij bleven bakboord varen en Earnewoude achter ons volgde ons. Maar opnieuw
troffen wij het slecht. Wij konden Earnewoude niet achter ons houden en verloren
een plaats. Maar ook ‘d halve maen en Huizum gingen veel beter door het kruisrak,
maar bleven nog wel achter ons. Het lijkt wel of wij steeds de slechte vlagen treffen.
En toen we de hoogste ton naderden zag ik dat Drachten ver op ons en Earnewoude
was uitgelopen. De slag direct het meer op, zoals Drachten had gedaan, was dus
kennelijk behoorlijk beter geweest.
De laatste route kwam en wij lagen 9e, vlak achter Earnewoude. Meer zat er niet in,
want Drachten was te ver weg. In het laatste kruisrak kozen wij een andere route
dan Earnewoude en toen wij elkaar verderop in het kruisrak naderden zag ik dat
vermoedelijk ruim voor hen langs zouden gaan. Maar terwijl ik daarnaar keek zag
ik dat Johannes plotseling ver naar beneden moest sturen en kon Earnewoude
behoorlijk omhoog. Opnieuw een slechte vlaag. Wij lagen stuurboord en konden niet
anders dan achter Earnewoude langs. Dit was onze laatste kans, want tot de finish
hebben wij alleen maar achter Earnewoude aan gezeild. Er zat mar een gat tussen
van enkele tientallen meters, maar inhalen lukte niet. In de uitslag werden wij dus 9e.
uitslag
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
stand (na aftrek van slechtste resultaat)
|