Wij gebruiken cookies

Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

29 juli 2006, Grou: negende


(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf


foto: Henk Kortstra

Grou

Op vrijdagavond werd gebroken met een traditie: normaal vindt de loting voor de wedstrijden van De Veenhoop en Earnewâld plaats in de Bierhalle, maar vanwege veiligheidseisen was het nu in het centrum van Grou. Daar stond een grote feesttent en daar vond de loting plaats. Ik vond het wel een verbetering. Normaal zit je hutje-mutje in een café, nu ruim in een tent. De commissie van Grou had ook een aantal grote beeldschermen neergezet, waarop oude filmen van het skûtsjesilen werden vertoond. Tijdens de loting werden alle schippers middels een film gepresenteerd. Het was verder geen geweldige loting voor Lemmer. Op De Veenhoop zijn we negen en in Earnewâld zes. Vorig jaar was het precies andersom, dus zes en negen.

Op zaterdag eerst de traditionele sleep vanuit Grou door de Tijnje en dan tot op de wijde Ee. Daar wordt de sleep los gegooid en kunnen de zeilen omhoog. Dat is natuurlijk nog geen start, want er is een normale losse start, dus een 10-minuten schot, een 5-minuten schot en een startschot. De commissie Grou was erg snel met het 10-minuten schot. We hadden zelfs geen tijd om de startlijn langs te varen, dus echt positie kiezen konden we niet. De laatste vijf minuten, toen we positie wilden zoeken, werden we weggebracht door het skûtsje van Sneek. We konden niet door de wind, omdat Sneek te dicht op ons zat en ons steeds verder wegbracht van de startlijn. Ale besloot daarom maar te gijpen en dan maar naar de onderste ton toe van de startlijn, maar al met al heeft het zoveel tijd gekost, dat we minimaal een halve minuut te laat bij de startlijn aankwamen. We zagen achter ons dat ook Sneek veel te laat was. Misschien hebben ze wel te veel op ons gelet en zijn ze de tijd vergeten.

Toch leek het eerst vrij goed te gaan. We hadden mooi vrij zeilen, want alle andere skûtsjes zaten helemaal aan de hoge kant van de startlijn en het leek erop of we naar de kopgroep toe konden. Eén van de eerste skûtsjes die we naderden was het skûtsje van Grou. Maar wij lagen stuurboord, net nadat we gedraaid waren bij de onderste wal en omdat Grou op bakboord aankwam en zo dicht bij ons was, dat we er niet achter langs konden, moesten we weer draaien. Dus weer bakboord naar de wal toe. Daarna weer bij de wal aangekomen, moesten we direct weer door de wind. Al met al kostte het gewoon te veel tijd en dat heeft gewoon, zeg maar, 100 meter gekost.

Toen we bij de hoogste ton aankwamen bleek dat die 100 meter heeft ons bezuurd, want Grou lag zo’n 100 meter voor ons, vrij zeilend de Tijnje in. Wij, niet vrij zeilend, tussen alle andere schepen in. Skûtsjes die stuurboord aankwamen en maar riepen dat ze recht van de wal hadden. Het skûtsje van Leeuwarden, dat gewoon niet op tijd draait en omdat wij moesten draaien voor andere schepen, bij ons er gewoon vol in de zijkant invaart, kortom gewoon een slechte positie. Dus toen wij de Tijnje invoeren, zagen wij links en rechts skûtsjes bij ons langvaren. Ik denk, dat wij gemiddeld 13e/14e lagen samen met Sneek.

Wij zagen dat voorin het skûtsje van Heerenveen al ver weg was in de richting van het Pikmeer. Er werden drie routes gezeild en ieder route zeilden we wel wat vooruit, maar je ligt wel steeds in de vuile wind van de schepen voor je, dus echt hard wil het niet. Zo zijn Drachten en wij wel drie keer van positie gewisseld. De ene keer haalden wij hen in, de andere keer hadden zij weer een betere plek.

Met Leeuwarden hebben we ook heel veel geduelleerd. In de laatste ronde konden we echt het definitieve gat slaan met Ulbe Zwaga, maar toen was het Drachten, die bij de hoogste ton weer voor ons langs ging. Ale die lag op koers en ook Drachten moesten nog één keer door de wind. En Ale kon zijn koers vervolgen in de Tijnje en we konden zoveel hoogte lopen, dat we net voor Drachten konden blijven. Zo gingen we ook in de richting van de finish met Drachten achter ons.

Als je dan nagaat, dat Drachten de eerste ronde nog achtste lag en wij toen gedeeld 13e/14e, dan hebben we nog best redelijk gezeild, maar uiteindelijk moet je niet tevreden zijn als je tiende wordt, misschien door een protest nog negende, maar het is te laag voor een goed eindklassement. Daarbij moeten we natuurlijk niet vergeten dat we maandag en dinsdag nog twee moeilijke wedstrijden krijgen, want dat is altijd moeilijk voor het Lemster Skûtsje. Pas daarna, Terherne, wordt het ruim varen, maar dat zien we volgende week wel weer. Dan schrijven we wel nader.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

uitslag

# schip punten details
1 Drachten – d’ Halve Maen 0.9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 2
3 Grou – Doarp Grou 3
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 4
5 Earnewald – Twee Gebroeders 5
6 Joure – Oeral Thús 6
7 Stavoren – Súdwesthoek 7
8 Sneek – Sneker Pan 8
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 9
10 Drachten – Twee Gebroeders 10
11 Langweer – Twee Gebroeders 11
12 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Bolsward – Bolsward 14 Protest van Sûdwesthoek

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Drachten – d’ Halve Maen 0.9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 2
3 Grou – Doarp Grou 3
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 4
5 Earnewald – Twee Gebroeders 5
6 Joure – Oeral Thús 6
7 Stavoren – Súdwesthoek 7
8 Sneek – Sneker Pan 8
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 9
10 Drachten – Twee Gebroeders 10
11 Langweer – Twee Gebroeders 11
12 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Bolsward – Bolsward 14