Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

28 juli 2012: Grou, Lemmer 2e

Zo, de kop is er weer af. Vorig jaar kwamen we niet eens aan de finish, maar gelukkig was het vandaag beter. Maar wat een wedstrijd was het.
We hadden opnieuw de start op het Pikmeer, dus weinig ruimte voor een mooie positie, je wordt gewoon gevaren door andere skûtsjes. Maar Johannes kon, door geduldig te zijn wel een mooie plaats vinden en op het startschot konden wij mooi zeilend, aan de wedstrijd beginnen.
Een paar keer om mij heen kijkend zag ik dat velen in een al veel ongunstigere positie lagen dan wij. En toen wij de hoogste ton bij het Prinses Margrietkanaal naderden, leek het of alleen het skûtsje van Earnewâld nog voor ons lag. Wij op een 2e plaats dus.

Johannes stuur toen in voor een laatste slag naar de hoogste ton toen het gebeurde. De wind draaide en wij moesten zelfs terug sturen om weer bij de ton te kunnen komen. Maar de skûtsjes die veel slechter lagen, hadden daar veel voordeel van. Wat een domper, want niets lukte meer. Wij hadden kleine aanvaringen met 2 andere skûtsjes en uiteindelijk kwamen wij niet als 2e bij de hoogste ton, maar volgens mij 11e. En dat bij weinig wind in zo’n klein wedstrijdwater. Want wij moesten hierna naar een ton bij de zuidzijde van het Pikmeer bij het Prinses Margrietkanaal. Ook daar was het druk en samen met Langweer gingen wij daar om de ton. Maar ons skûtsje liep prachtig en Johannes stuurde, in tegenstelling tot de meeste skûtsjes, niet naar de zuidzijde van de Tijnje, maar naar de noordzijde. We hadden alleen te maken met Leeuwarden. Die begon meteen een loefduel, maar kwam snelheid te kort. Wij kwamen ruim voor hen te liggen en toen wij halverwege de Tijnje waren zag ik dat wij gewoon op de 1e plaats lagen.

Alle skûtsjes aan de noordzijde hadden te weinig wind en lagen maar wat te dobberen. Na de Tijnje konden wij met ruime wind de Wijde Ee op naar een ton achter in het meer. Op dat rak gebeurde nagenoeg niets. Grou achtervolgde ons, maar kwam niet echt dichterbij. Dus bij het ronden van die ton leek alles prima en wij moesten vervolgens een kort kruisrak in. Ook dat ging prima en Grou kon ons niet bedreigen. Maar echt uitlopen deden wij ook niet. Dart werd anders toen wij de Tijnje weer in moesten naar het Pikmeer. Dat werd laveren en Grou had daar kennelijk betere wind, want zij kwamen gestadig aan steeds dichterbij. Dat slik je wel een paar keer. Maar toen wij de het smalle gedeelte van de Tijnje hadden gehad zag ik dat Grou steeds verder achter bleef en wij dus een prachtige voorsprong hadden. Het leek een overwinnen voor ons te worden, want de commissieboot had ons verteld dat wij op het Pikmeer werden gefinisht. Maar, waar wij constant de wind goed hadden gehad, zat het het laatste stuk naar de finish tegen.

Heel langzaam gingen wij richting finish, maar Grou, die vanuit een hogere hoek ook richting finish zeilde, kreeg de wind schitterend. Ik zag dat zij snelheid kregen, daar wij dreven. Toen wij die wind ook kregen was het wel duidelijk. Grou kon eerder over de finish dan wij en ik schat met een verschil van ongeveer 15 meter gingen zij als 1e over de lijn en wij als 2e.
Laten we eerlijk zijn, met deze wind hebben wij een geweldige prestatie neergezet, maar, ondanks de grote vreugde van de 2e plaats, was het verlies van die 1e plaats, zo dicht voor de finish toch wel zuur.
Dat is het verslag al weer van wedstrijd 1. Het is niet lang, maar we hebben ook maar 1 route gezeild, dus meer valt er ook niet over te schrijven.
Maandag zullen wij starten vanaf plaats 12, dus dat moet een inhaal wedstrijd gaan worden.

Tot slot denk even aan de prijsvraag op onze website. Ga eens puzzelen aan het cryptogram en stuur de uitslag in.

Elk jaar stuurt Stoffel Zandstra leuke limericks naar ons toe, deze heeft op de wedstrijd van vandaag betrekking:

De earste priis like al binnen,
mar Grou dy wist noch krekt te winnen.
Al wie men tûk,
ûnder De Hoek,
hat ‘t Sanhedrin toch wat te stinnen.

Uitslag/Stand:

skûtsje Gr Ve Ea Te La St Wo El L1 L2 Sn totaal
 1   G  0,9                       0,9 
 2   L  2                       2,0 
 3   Snk  3                       3,0 
 4   B  4                       4,0 
 5   E  5                       5,0 
 6   Lwd  6                       6,0 
 7   Lng  7                       7,0 
 8   SWH  8                       8,0 
 9   J  9                       9,0 
 10   D  10                       10,0 
 11   HM  11                       11,0 
 12   W  12                       12,0 
 13   LM  13                       13,0 
 14   H  14                       14,0