Wij gebruiken cookies

Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

26 juli 2010, De Veenhoop: zesde

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Met hoge verwachtingen lagen wij op de Ee bij de Veenhoop. Waarom? Omdat wij als nummer 1 mochten vertrekken. In de ochtend natuurlijk al aan het oefenen, want de wind gedroeg zich behoorlijk vervelend. Zo zagen wij dat skûtsjes op een onderlinge afstand van 200 meter soms wel 20 graden hoger konden zeilen. Het ene skûtsje kon zo van de hoge naar de lage ton, terwijl een ander skûtsje moest laveren.

We begrepen dat het niet tegen moest zitten.

Dan de start. Dat is hier vanaf de wal. Op het schot mag je beginnen met het hijsen van de zeilen en mag er 1 vaarboom worden gebruikt om het skûtsje van de wal weg te duwen. Ik kan niets van de start zeggen omdat ik samen met Rikes de fok moest hijsen. Maar toen wij klaar waren zag ik tot mijn verbazing dat de nummer 3, Earnewald, al naast ons zeilde. Ik was stom verbaasd, maar goed dat was al een behoorlijke tegenslag. Doordat E boven ons kwam werd ons de wind uit de zeilen genomen, want weer tot gevolg had dat de nummer 2, Woudsend, ook ons voorbij kon zeilen. Johannes moest vervolgens sterk op sturen om te voorkomen dat het daar achter liggende skûtsje ook boven ons zou komen. Maar hier zat een gat tussen, dus dat lukte. Dit gat ontstond doordat d’Halve Maen naar de onderkant van het meer was gezeild, kennelijk in de hoop daar meer wind te vinden. Maar het bleef slecht gaan. Bij de hoogste ton lagen we op een 7e plaats. Wat een teleurstelling. Waar het aan lag? Misschien troffen wij de lagen wat slechter, misschien wat minder snelheid doordat andere skûtsjes ons de wind uit de zeilen namen, misschien… Ja redenen genoeg, maar tevreden waren we niet.

Pas na de 1e ronde merkten we dat we wind kregen en zagen we ook dat het skûtsje goed liep. We hielden stand op de plaats waar we waren en zagen dat de skûtsjes achter ons langzaam terrein verloren. Maar de skûtsjes voor ons waren redelijk ver voor ons, maar bij ieder gezeild rak werden de gaten kleiner. Door de vreemde wind zagen we dat Leeuwarden, die voor ons lag, plotseling de wind van tegengestelde richting kreeg dan wij hadden. Zij kwamen stil te liggen en nu hadden wij eens voordeel van deze vreemde wind, want wij konden hen voorbij zeilen.

Even later, wij lagen bakboord, kwam Earnewoude plotseling stuurboord op ons aan zeilen. Johannes moest omhoog sturen om een aanvaring te voorkomen. Johannes riep ook protest naar E, maar Gerhard Pietersma riep dat hij werd gedwongen tot deze vreemde manoeuvre doordat hij uit moest wijken voor een ander skûtsje. Toen wij dat andere skûtsje aanriepen gaven zij met gebaren aan dat ze het ook niet precies wisten en daarop besloot Johannes E het voordeel van de twijfel te geven en werd later de protestvlag weer verwijderd.

Toen hadden wij de Zwaan voor ons liggen. We hebben meerdere keren naast hem gelegen, maar als er dan een zuchtje wind kwam dan lukte het hen beter weg te komen dan wij deden. Dus iedere keer moest er weer een achterstand ingelopen worden. Vergeet daarbij niet dat de Zwaan op plaats 4 was gestart en dus ook eerder mocht finishen dan ons. Nee, dat zat er niet in. Wel werd het gat nar Leeuwarden zo groot dat wij hopen dat wij eerder konden finishen dan zij, alhoewel zij vanaf plaats 11 waren gestart. Dat lukte uiteindelijk ook. Wij werden daardoor 7e. Jammer met zo’n loting, maar het is niet anders.

Er waren wel meer overigens die daar last van hadden, want achter ons lagen ook nog 3 vroegere kampioenen, namelijk Grou, Sneek en Joure. Ook zij zullen wel dezelfde vervelende gedachten hebben als wij hiervan hebben.

Na afloop hoorden wij van Woudsend dat zij hadden gezien dat E zo snel kon starten doordat zij, buiten de vaarboom, ook nog een touw aan de wal vast had, waar meerdere mensen aan liepen te trekken. Hierdoor waren zij zo snel weg en hierdoor ook konden zij ons dus de wind uit de zeilen nemen. Dat geeft toch wel een wrange smaak. Er is wel geprotesteerd, maar k begrijp dat er geen andere getuigen zijn en dus wordt het een 1 tegen 1 verhaal en kan een jury niets anders dan het protest niet toe te kennen. Maar dat gebeurd later op de avond pas, dus misschien meldt zich nog iemand. Ik wacht af, want als E dat echt heeft gedaan, dan verdient hij de uitsluiting.
(Inmiddels is het protest wel toegekend en heeft Earnewoude 14 punten gekregen)

uitslag

# schip punten details
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
2 Earnewald – Twee Gebroeders 2
3 Drachten – Twee Gebroeders 3
4 Woudsend – Klaas van der Meulen 4
5 Drachten – d’ Halve Maen 5
6 Langweer – Twee Gebroeders 6
7 Lemmer – Lemster Skûtsje 7
8 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 8
9 Sneek – De Sneker Pan 9
10 Bolsward – Bolsward 10
11 Joure – Oeral Thûs 11
12 Stavoren – Sûdwesthoek 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Grou – Doarp Grou 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
2 Bolsward – Bolsward 0.9
3 Grou – Doarp Grou 2
4 Drachten – Twee Gebroeders 2
5 Woudsend – Klaas van der Meulen 3
6 Joure – Oeral Thûs 4
7 Drachten – d’ Halve Maen 4
8 Lemmer – Lemster Skûtsje 5
9 Langweer – Twee Gebroeders 5
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 7
11 Earnewald – Twee Gebroeders 8
12 Sneek – De Sneker Pan 8
13 Stavoren – Sûdwesthoek 11
14 Huizum – It Doarp Huzum 12