(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf
Terhorne, een dag die mooi begon.
De eerste windverwachting: het waaide hard, en dat is een wind waarbij Lemmer goed kan zeilen. We hadden aan de wal al de broekreven in het zeil gedraaid en ook de eerste reef was erin gedaan. We hadden de gedachte dat het makkelijker was om de reef eruit te halen, dan op het water er nog één in te zetten.
Zo rond één uur zeilden we het Sneekermeer op, om te kijken hoe alles stond. Ale besloot dat de eerste reef er al uit kon, zodat alleen de broekreef er nog in bleef.
We hebben bij het inzeilen nog veel plezier gehad om een toerist, die in een hele mooie huurkruiser midden op het wedstrijdwater lag. Ze hadden het anker uitgebracht en zaten allemaal gezellig in de roef. Op ons roepen verschenen er een paar man en heel tactisch hebben we uitgelegd dat ze daar niet mochten liggen. Ze begrepen het gelukkig.
De wind stond mooi haaks op de startlijn, zodat theoretisch op meerdere plaatsen gestart kon worden. Wij zaten mooi in het midden en gingen prachtig op bakboord weg. In de lange slag zag ik dat het ene na het andere skûtsje achter ons langs gaan en dat beloofde een behoorlijke positie bij de hoogste ton.
In de stuurboordslag naar de hoogste ton zagen we Sneek en Heerenveen nog voor ons en verder zag ik niets. Toch bleek bij de ton dat de Halve Maan er ook nog tussen lag, dus vierde bij de eerste ton.
Vervolgens voor de wind naar de laagste ton. We bleven mooi in dezelfde positie zeilen en namen aan dat we in het kruisrak onze wind konden pakken, en dat was ook zo. Halverwege het kruisrak koersten we al ruim voor de Halve Maan langs. Vervolgens pakten we voldoende hoogte om bakboord naar de hoogste ton te zeilen en we kwamen daar ook schitterend aan. Onder ons lagen Heerenveen en Sneek. We konden zien dat Heerenveen de ton niet kon halen. En Sneek moest knijpen, terwijl wij vol door konden gaan.
Maar helaas, soms gaan dingen anders dan je wilt. Sneek maakte een behoorlijke opsteker om de ton te halen. Hierdoor was de ton niet zichtbaar. Toen Ale hem wel weer zag, lag Lemmer iets te laag. Ale stuurde nog omhoog, maar hing met de opsteker tegen de ton. Dat betekende een rondje maken met als gevolg dat we in plaats van eerste of tweede plotseling zevende of achtste waren. Een domper van jewelste.
Maar natuurlijk er weer vol tegenaan om toch weer te proberen naar voren te komen. Opnieuw ging het kruisrak goed. Alleen kwamen we nu op stuurboord aan bij de hoogste ton. En daar kwam bakboord het skûtsje van Drachten aan, maar onder ons lagen ook nog Woudsend en Bolsward. Wij wilden natuurlijk door de wind gaan om Drachten de voorrang te verlenen, maar ondanks het feit dat we schreeuwden, duurde het veel te lang voor de andere twee draaiden. Hierdoor moest Drachten omhoog en die hees direct de protestvlag. Uiteindelijk heeft Bolsward hier 14 strafpunten voor gekregen.
Maar bij de volgende passage van diezelfde hoogste ton, hadden we weer hetzelfde probleem. Nu echter kon Ale wel tijdig draaien, maar kwamen we wel erg laag uit èn we moesten een opschieter maken om de ton te kunnen ronden. Dat ging problematisch. En met de giek probeerden we de ton vrij van het schip te houden. Ik geloof dat er wel wat discussie was of het schip wel of niet de ton raakte. We werden in ieder geval aangeroepen door Pieter Meeter dat we hem hadden geraakt en dat we de ton nogmaals moesten ronden.
Maar voor we goed en wel hadden besloten wat we gingen doen, hoorde ik een klap en zag dat de gaffelbek naast de mast hing. Ik zag dat één van de bekken was afgebroken, dus zeil neer en uit de wedstrijd.
Rest mij nog dat we tijdens de wedstrijd ook nog een zeillat in de fok kapot hadden. Dus de kijkers die de fok half neer zagen gaan, weten nu dat we toen snel een nieuwe lat hebben aanbracht.
Voor Lemmer is dit de aftrekwedstrijd, slechter kan niet, maar het is wel te vroeg. Maar het is niet anders…
(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf
uitslag
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
stand (na aftrek van slechtste resultaat)
|