Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

21 juli 2009, Earnewâld: achtste

De 3e wedstrijd zit er al weer op. Of ik nu gelukkig moet zijn met 20 punten of juist niet is nog moeilijk te beantwoorden. Er had meer in gezeten, maar er waren ook talrijke momenten dat er juist een slechtere uitslag in zat. Door die 20 punten totaal heb ik meteen al aangegeven dat we vandaag 8e zijn geworden.

Laten we maar met de start beginnen. Dat begon al in de ochtend omdat we van fok hebben gewisseld. Een moeilijke beslissing of we de lichtweerfok moesten nemen of de midweerfok. We kozen voor de laatste, op grond van de weersberichten, maar achteraf was de lichtweerfok ook geen slechte keus geweest. Overigens deed de midweer het ook goed, maar misschien had de lichtweer net een klein beetje extra gegeven.

Toen we naar het wedstrijdveld toe zeilden liep het skûtsje goed en we hadden dan ook zeker volop vertrouwen in het skûtsje met dit weer.

Maar onze 4e startpositie werd al een klein beetje teniet gedaan doordat het een sleepstart werd. De achterste skûtsjes konden daarom makkelijker bij ons blijven op het Zandmeer, omdat ze anders eerst in de Langesloot hadden moeten laveren.

Dus 14 skûtsjes achter de sleepboot aan en toen het laatste skûtsje op het Zandmeer was klonk er een signaal en werd ieder skûtsje losgegooid en mocht het zeil worden gehesen. Ik had de indruk dat onze snelste lierendraaiers, Jan Tjitte en Simon het goed deden, maar toch zie je al skûtsjes die nog eerder zeilklaar zijn. Misschien dat onze nieuwe lier enige invloed heeft, want deze draait lichter, maar moet wel vaker rond voordat het zeil omhoog is.

Op het Zandmeer werden we meteen enorm gehinderd door een plezierbootje dat binnen de rode tonnen, dus in het wedstrijdwater geankerd lag. Hierdoor moest Johannes door de wind en lukte het net niet om de goede hoogte te krijgen om de Folkersloot in te zeilen. Het gevolg daarvan was dat we 2x extra door de wind moesten. Dat had zijn effect, want Heerenveen en ook Joure hadden wel in minder slagen daar kunnen komen en wij verloren direct al 2 plaatsen. In de Folkersloot, bij het ronden van de hoogste ton lukte het Bolsward ook nog om binnen de ton en ons te komen en zo lagen wij al halverwege het wedstrijdveld toen de richting Earnewâld gingen. Jammer.

Hierna werd het weer een wedstrijd van stuivertje wisselen. Dat had voornamelijk te maken met de wind. Dan hadden een goed vlaag en liepen we uit, maar even verder lagen wij stil en kwam het achterveld weer naar ons toe en passeerde ons zelfs.

Het kwam zelfs zover dat wij 3 skûtsjes breed een vernauwing naderden. We moesten toen een autoband aan een touw achter het skûtsje in het water laten om te remmen en zo een aanvaring te voorkomen. Toch leken wij daar goed uit te komen. We kregen Leeuwarden onder ons en konden vlak achter Sneek aansluiten. Dat zou betekenen dat we misschien wel als 6e het Zandmeer op konden. Maar we hadden net te veel snelheid en dreigden achter tegen Sneek te botsen.
Uitwijken was niet mogelijk doordat links de wal was en rechts Leeuwarden. Dus opnieuw remmen. Gevolg was dat we bijna stil lagen en voordat we weer snelheid hadden met deze zeer zwakke wind waren Leeuwarden en Sneek al weg en lukte het Grou ons in te halen. Zo lagen we plotseling dus 9e. Maar even later overkwam dit Leeuwarden ook nog een keer en konden wij hen weer passeren. Daar bleef het bij. Wij lagen wel in een 7e positie, maar doordat SWH eerder mocht finishen dan wij werden zij 7e en werden wij een 5-tal seconden later afgeschoten.

Morgen weer op open water, namelijk het Sneekermeer bij Terherne.

uitslag

# schip punten details
1 Heerenveen – Gerben van Manen 0.9
2 Earnewald – Twee Gebroeders 2
3 Bolsward – Bolsward 3
4 Joure – Oeral Thûs 4
5 Grou – Doarp Grou 5
6 Sneek – De Sneker Pan 6
7 Stavoren – Sûdwesthoek 7
8 Lemmer – Lemster Skûtsje 8
9 Drachten – Twee Gebroeders 9
10 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 10
11 Huizum – It Doarp Huzum 11
12 Woudsend – Klaas van der Meulen 12
13 Langweer – Twee Gebroeders 13
14 Drachten – d’ Halve Maen 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Grou – Doarp Grou 2.9
2 Heerenveen – Gerben van Manen 3.9
3 Joure – Oeral Thûs 4.9
4 Sneek – De Sneker Pan 7
5 Bolsward – Bolsward 7
6 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 9
7 Earnewald – Twee Gebroeders 9
8 Lemmer – Lemster Skûtsje 11
9 Drachten – Twee Gebroeders 14
10 Drachten – d’ Halve Maen 18
11 Stavoren – Sûdwesthoek 19
12 Woudsend – Klaas van der Meulen 21
13 Huizum – It Doarp Huzum 23
14 Langweer – Twee Gebroeders 24