Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

21 juli 2007, Grou: tweede

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan v/d Werf

Grou.

De kop is er weer af, rond één uur lagen we bij de kade van Halbertsma voor de sleep, dit is weer een schitterend gezicht. En ook aan boord is het mooi om zulke momenten mee te kunnen maken.

Maar eenmaal op de Wijde Ee werden de sleeptrossen losgegooid en konden de zeilen omhoog. De start lag in tegenstelling tot de voorgaande jaren nu eens op de Sijtebuurster Ee.

Dat is wat verder weg, met als gevolg een groter kruisrak. Met een geschatte windkracht van vier was het dus ideaal voor Lemmer. De start lag het meest aan de lage kant van de lijn, dus niet bij de kotter. Ook wij wilden daar starten, maar toen we zagen wat voor een gribus het daar was, zijn we halverwege de lijn gebleven.

Ik sta zelf op de opsteker om te zien of we bijna op de lijn waren, maar het lukte me niet om de startton te kunnen zien, ik kon zelfs de kotter niet eens zien, want het zicht werd beperkt door andere skûtsjes.

Ik schatte direct al in dat een aantal daarvan wel te vroeg over de lijn waren, omdat wij bijna op de lijnpositie waren, dus ik ging al uit van algeheel vals.

Toen echter het startsein kwam, hoorde ik aan de toeter dat het een individuele valse start was en dat bleek achteraf Eernewoude en de Zwaan te zijn.

Maar helaas voor ons kwam Drachten in ons vaarwater. Albert Visser maakte een indringstart en botste tegen onze zijkant. Wel veel gemopper natuurlijk, maar we bleven geconcentreerd de wedstrijd ingaan.

In eerste instantie lag het Lemster Skûtsje in de middenmoot en er kruisten een stuk of zes skûtsjes voor ons langs, maar zoals gezegd, er was een lang kruisrak en we kregen steeds meer skûtsjes achter ons.

Het grootste duel was met Heerenveen. Het ging over en weer. De ene keer stuurde Pieter Brouwer vlak achter ons langs, zo dicht dat de bemanning van Heerenveen al een veilig heenkomen zocht. Maar later ging het precies anders om, maar het waren sportieve duels, zonder al te veel gemopper.

Toch lag Heerenveen bij de eerste hoge ton voor ons, daarvoor lag de Halve Maan. Een verassing, met de nieuwe schipper, Jitze Mink.

Na het kruisrak kregen we een zeer lang stuk halve wind tot het Pikmeer en daarna weer helemaal halfwind terug op de Wijde Ee en dan voor de wind weer helemaal tot de onderste ton.

Toen opnieuw een spannend kruisrak. Ale dook meteen stuurboord weg, terwijl de Halve Maan en Heerenveen bakboord bleven varen. Toen we halverwege het meer waren, zagen we dat de wind begon te krimpen.

Ale stuurde daardoor hoger en hoger en had daarna de hoogste ton al in beeld. Ik zei tegen Jan Apperloo, die naast mij zit aan boord, dat als de wind zo bleef, dat we dan eerste zouden zijn bij de hoogste ton.

Helaas voor ons ruimde hij later weer wat en daardoor konden we de Halve Maan net niet inhalen, maar we lagen wel voor Heerenveen en dus tweede in de wedstrijd.

Opnieuw kregen we toen die lange rakken, halve wind en voor de wind en uiteindelijk gingen we de laatste route in.

Opnieuw een kruisrak met veel spanning. Want waar wij de Halve Maan in wilden halen, zagen we dat Heerenveen op stuurboord vlak achter ons langs ging. Hij lag ons dus op de kont.

Dat was afwachten hoe het de volgende passage zou worden als Heerenveen bakboord en Lemmer stuurboord zou liggen.

En dat was een teleurstelling voor ons, want Heerenveen ging ruim voor ons langs. Toch bleven we volledig geconcentreerd zeilen, want we wisten met deze wind dat er nog kansen genoeg zouden komen.

En bij de hoogste ton lag alles weer bij elkaar. De Halve Maan nog net één. Wij eigenlijk op hun kont net nog twee. En Heerenveen al met een klein gat drie.

En zo bleef het tot de finish. Voor Lemmer een opluchting. Want we weten natuurlijk nog wel hoe het vorig jaar begon. Toen konden we pas in Staveren tweede worden. Alle voorgaande wedstrijden waren veel en veel slechtere resultaten.

De eerste week was toen echt hopeloos. Maar zoals in mijn proloog beschreven, hebben we dit jaar bewust anders getraind. En we wisten dat het skûtsje nu goed liep.

Ik hoop dat de omstandigheden zo blijven en dat we met redelijk wat wind kunnen blijven zeilen, dan blijven we goede kansen houden, maar na het weekend eerst naar de Veenhoop en Eernewoude.

Twee wedstrijden waar de start van de wal is. We starten respectievelijk zes en negen, dat hadden we vorig jaar ook. Toen waren de einduitslagen slecht. We gaan nu voor veel betere posities dit jaar.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan v/d Werf

uitslag

# schip punten details
1 Drachten – d, Halve Maen 1
2 Lemmer – Lemster Skûtsje 2
3 Heerenveen – Gerben van Manen 3
4 Sneek – De Sneker Pan 4
5 Grou – Doarp Grou 5
6 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 6
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 7
8 Bolsward – Bolsward 8
9 Joure – Oeral Thûs 9
10 Langweer – Twee Gebroeders 10
11 Drachten – Twee Gebroeders 11
12 Earnewald – Twee Gebroeders 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Stavoren – Sûdwesthoek 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Drachten – d, Halve Maen 0
2 Lemmer – Lemster Skûtsje 0
3 Heerenveen – Gerben van Manen 0
4 Sneek – De Sneker Pan 0
5 Grou – Doarp Grou 0
6 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 0
7 Woudsend – Klaas van der Meulen 0
8 Bolsward – Bolsward 0
9 Joure – Oeral Thûs 0
10 Langweer – Twee Gebroeders 0
11 Drachten – Twee Gebroeders 0
12 Earnewald – Twee Gebroeders 0
13 Huizum – It Doarp Huzum 0
14 Stavoren – Sûdwesthoek 0