Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

20 juli 2009, De Veenhoop: negende

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Ik eindigde gisteren met de mededeling dat ik aannam dat wij 3e waren geworden. Dat klopt, maar volgens deskundigen was onze voorsprong slechts enkele centimeters. Maar dat is voldoende en dus was de Lemster vlag terecht in de top gehesen.

Vandaag wisten we vooraf al dat het moeilijker zou gaan worden om bij de top drie te komen. Er s hier een start vanaf de wal en alle skûtsjes liggen dan achter elkaar. Omdat wij als 11e hadden geloot lagen er dus 10 andere skûtsjes voor ons en op deze wateren is het soms lastig om te voorbij te komen.

Dit keer een geheel nieuwe start. Omdat wij na de start direct voor de wind moesten en de commissie van de Veenhoop het gevaar daarvan erkend bij de laagste ton, was besloten dat ieder skûtsje om de 30 seconden vanaf zijn plaats moest starten. Hierdoor lagen de skûtsjes wat verder uit elkaar en liep men veel minder het gevaar dat er 5 skûtsjes tegelijk om de ton heen moesten, met alle gevaar van dien. Vorig jaar ging daarbij de schipper van Bolsward nog overboord.

Daarnaast werd ook de tijd van ieder skûtsje nog opgenomen zodat er ook een eerlijke finish kon komen.

Overigens zag ik vandaag op de wal een mooie paal staan waaraan vastgelegd kon worden. Gewoon een ijzeren paal, maar wel handig. Met deze wind valt het niet mee om de skûtsjes voor de wal te houden. Ik gaf al een compliment aan de commissie van de Veenhoop, maar het bleek een privé paaltje van Heerenveen. Misschien dat de commissie van de Veenhoop dit idee over kan nemen?

Onze start was niet geweldig, als ik het vergelijk met het skûtsje voor ons (Heerenveen) en achter ons (Sneek) Wij lagen vrij ver achter Heerenveen toen wij het meer opzeilden, maar Sneek lag wel dicht achter ons. We bleven wel voor ze maar het had niet veel over. In het kruisrak ging het niet goed. Het skûtsje zeilde niet goed en Johannes moest te veel sturen, wat natuurlijk ook minder snelheid tot gevolg heeft. We merkten dit extra erg toen we bij de hoogste boei op stuurboord aankwamen en zowel Sneek als Earnewâld voor ons moesten laten gaan die op bakboord aan kwamen zeilen. Alleen Leeuwarden lag toen nog achter ons. Maar in het volgende kruisrak leek het wel of Leeuwarden vleugels had gekregen. Direct na de 1e slag die wij maakten zag ik Leeuwarden al voor ons langs kruisen en gevoelsmatig lagen we toen dus 14e. Maar daarna kregen wij, door een iets andere zeiltrim, het skûtsje toch beter aan de praat en konden wij Sneek en LM weer inhalen. Dat bood weer perspectief en we keken verder naar voren. Dat viel toch tegen, want de ene keer leek alles goed te gaan en bleek een ander skûtsje op een andere koers de wind veel beter gehad te hebben, de andere keer waren wij dat weer. Het werd stuivertje wisselen tussen de skûtsjes van Sneek, Earnewâld en SWH. LM deed niet meer mee, die was echt achterop geraakt.

De hele wedstrijd wel weer een vlagerige wind. De schotenmannen waren dan ook constant aan het knikken om vervolgens de schoot weer snel in te halen. Maar ook onze zwaardenmannen en de beide peilers kregen na afloop een groot compliment. Iedere koers moesten we namelijk over de geul heen. Daar dus het zwaard diep in het water, om enkele tientallen meters verder het er weer uit halen. En dat tig keer achter elkaar.

Helaas ging het ook nog één keer fout met het zetten van de fokkeloet. De achterste punt raakte het water en door de snelheid van het skûtsje werd de loete het water ingesleurd. Bijna ging een bemanningslid overboord, maar die kon gegrepen worden. De loete niet, die ging overboord. Later kwam een commissieboot hem weer bij ons brengen. We hebben ons echter aan het reglement gehouden dat wij die niet mogen aannemen. Op ons verzoek hebben zij die toen naar het volgschip laten brengen. We hadden overigens een 2e loete aan boord liggen die we de rest van de wedstrijd hebben gebruikt. Dus voor de wedstrijd was het niet van invloed.

Nu de finish is geweest heb ik gehoord dat we 9e zijn geworden. Dat is geen superuitslag, maar het valt mij nog niet eens tegen, als ik zie wat er voor ons over de lijn ging. Maar door de tijdscorrectie schoven we nog een aantal plaatsen op.

Morgen starten we als 4e en ik hoop dan weer te kunnen melden dat we in de voorste gelederen zijn gefinisht. Maar dat willen vele anderen ook dus we zullen er weer voor gaan strijden.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

uitslag

# schip punten details
1 Joure – Oeral Thûs 0.9
2 Grou – Doarp Grou 2
3 Heerenveen – Gerben van Manen 3
4 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 4
5 Sneek – De Sneker Pan 5
6 Bolsward – Bolsward 6
7 Earnewald – Twee Gebroeders 7
8 Drachten – Twee Gebroeders 8
9 Lemmer – Lemster Skûtsje 9
10 Drachten – d’ Halve Maen 10
11 Woudsend – Klaas van der Meulen 11
12 Stavoren – Sûdwesthoek 12
13 Langweer – Twee Gebroeders 13
14 Huizum – It Doarp Huzum 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Grou – Doarp Grou 0.9
2 Joure – Oeral Thûs 0.9
3 Sneek – De Sneker Pan 2
4 Lemmer – Lemster Skûtsje 3
5 Heerenveen – Gerben van Manen 3
6 Bolsward – Bolsward 4
7 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 4
8 Drachten – Twee Gebroeders 6
9 Earnewald – Twee Gebroeders 7
10 Drachten – d’ Halve Maen 8
11 Woudsend – Klaas van der Meulen 10
12 Langweer – Twee Gebroeders 11
13 Huizum – It Doarp Huzum 12
14 Stavoren – Sûdwesthoek 12