Wij gebruiken cookies

Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

2 augustus 2012: Langeer, Lemmer 8e

Een goed begin is het halve werk. Een mooi spreekwoord, maar als dat juist is, dan hadden wij bij de start de helft al verloren, want onze start was vals. Voordat het zo ver kwam, hadden wij al een eerdere start gehad. Ik kon vanuit mijn positie niet beoordelen hoe wij daar lagen. Ik was van mening dat het goed leek, maar helaas was dat een algeheel valse start en dus moest er opnieuw worden gestart.
Tijdens de startprocedure ging het al mis. Wij wilden, ongeveer 4 minuten voor de start, graag draaien onder de startkotter om weer richting de finishlijn te kunnen zeilen. Daarbij moesten wij ook wel draaien, want de wal naderde ook. Maar onder ons lag Leeuwarden en die draaiden veel te laat. Maar boven ons, dus het schip met de meeste voorrang, lag Drachten. Wij botsten vervolgens met zijn drieën met de boegen tegen elkaar. Leeuwarden en wij konden na de aanvaring nog net naar beneden sturen richting de startlijn, maar Drachten was de pineut. Zij konden met pijn en moeite voorkomen dat zij tegen de startkotter botsten en moesten een grote ronde maken om weer richting startlijn te komen. Zij riepen ons, vanwege het verknoeien van hun startprocedure een protest aan en wij moesten doorprocederen naar Leeuwarden. Maar zover kwam het niet, want toen deze start wel was doorgegaan, bleek dat Drachten fantastisch was gestart. Dus onbedoeld zijn ze in een betere positie gekomen. Maar wij niet. Wij lagen weer geheel onderaan de startlijn, een prima plaats, ware het niet dat Bolsward daar ook lag. En het vervelende was dat zij nagenoeg stil lagen. Zij hadden de zwaarden in de grond geduwd, waardoor hun skûtsje zo afremde dat het bijna stil lag. Wij hadden te veel snelheid en moesten omhoog, maar daarbij gingen wij, voordat het startschot klonk, al over de startlijn. Dus te vroeg gestart. Samen met ons deed ook Joure dat.
Ik zag dat Joure vrij vlot terug kon zeilen, maar wij zaten weer klem tussen 2 andere skûtsjes en moesten eerst ruimte zien te vinden voordat wij terug konden om opnieuw te starten. Dus uiteindelijk gingen wij als 14e over de startlijn.
Er stond veel wind, zeker in combinatie met het ondiepe water van de Langweerder wielen. Dat betekende dat wij zeer alert moesten zijn in het opvangen van de vlagen, want op dit meer zijn al vele skûtsjes omgeslagen.
Maar eerst moesten wij weer aansluiting zien te vinden met de andere skûtsjes, want wij zeilden ver achteraan. De route was een driehoek, bestaande uit een kruisrak, een halfwindsrak en dan een voordewindsrak. Na het kruisrak lagen wij natuurlijk nog steeds laatst, maar ik zag dat Joure het skûtsje van Huzum al voorbij was. Jammer voor die mannen van Huzum dat ondanks al hun inspanning er geen resultaten komen. Ook wij voeren gewoon sneller dan Huzum en in het voordewindserak konden wij hen ook voorbij komen. Dus wij lagen 13e.
In het kruisrak van ronde 2 deden wij goede zaken. Wij maakten een extra slag, maar troffen de windschifting nu eens wel. Gevolg was dat wij de Zwaan, Joure en Leeuwarden in het kruisrak achter ons langs zagen gaan, waardoor wij dus theoretisch al voor hen lagen. Toch zat het laatste slagje ons tegen, want waar wij nog een kleine slag het meer op maakten ging Leeuwarden door naar de wal en zij konden daarna in één keer naar de hoogste ton zeilen. Wij konden hen wel bakboord opvangen, maar Leeuwarden stuurde, enigszins onreglementair, toch om de ton. Natuurlijk wel gemopper van onze kant, maar daardoor ronden wij samen de ton, waarbij Leeuwarden meer snelheid had en dus weer voor ons lag bij de ton waarbij wij het voordewindserak ingingen. Daarna ontspon zich een strijd tussen Leeuwarden en ons om de 9e plaats, maar ook tussen Joure en ons om de 10e plaats. Waarom niet om hogere plaatsen? Het skûtsje van de SWH was inmiddels met averij uitgevallen. Hierdoor waren er nog maar 13 skûtsjes in de strijd, maar even later verdween ook het skûtsje van Langweer dat achter ons lag, doordat het omsloeg.
Onze strijd was echt een heen en weer gaande. Dan konden wij weer voor Leeuwarden langs, dan lagen wij weer voor. Joure bleef ons wel steeds benaderen, maar inhalen lukte hen net niet. Pas in het laatste kruisrak voor de finish konden wij Leeuwarden definitief passeren en moesten wij zorgen dat we voor hen bleven naar de finish toe. En dat lukte gelukkig. Wij gingen hierdoor als 9e over de finish. Niet een super uitslag natuurlijk, maar als je zag waar wij begonnen, dan moeten we tevreden zijn. Inmiddels heb ik gehoord dat door een protest het skûtsje van Grou uit de uitslag is gehaald waardoor wij dus 8 punten krijgen in het klassement. Maar in het klassement zijn wij gezakt van de 4e plaats naar de gedeelde 6e en 7e plaats. Dus zaterdag zullen we het beter moeten doen om mijn doelstelling, bij de 1e 5 te komen, te halen. Maar over het zeilen van het skûtsje zijn we wel tevreden. Dat bleek ook vandaag weer. Van ver achter naar de 9e plaats, maar dan ook eindigen vlak achter een topskûtsje, namelijk dat van Earnewâld. Dus in tijd hebben we hen behoorlijk ingehaald en dat geeft toch wel een rustig gevoel. Dat is beter dan denken hoe je het skûtsje sneller moet zien te krijgen.

De limerick van Stoffel Zandstra:

Soms giet it ferkeard,
bin’ jim te betiid smeart.
Ja dan moat jo werom,
en, al ist noch sa stom,
mei de billen dus bleat.

Uitslag:

skûtsje Gr Ve Ea Te La St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 B 4 7 0,9 2 3 16,9 7,0 9,9
2 Snk 3 4 9 4,2 0,9 21,1 9,0 12,1
3 E 5 0,9 8 0,9 7 21,8 8,0 13,8
4 L 2 9 6 3 8 28,0 9,0 19,0
5 J 9 2 2 6 10 29,0 10,0 19,0
6 HM 11 6 5 5 4 31,0 11,0 20,0
7 G 0,9 8 4 9 14 35,9 14,0 21,9
8 W 12 3 13 4 5 37,0 13,0 24,0
9 D 10 12 7 7 2 38,0 12,0 26,0
10 SWH 8 5 10 8 14 45,0 14,0 31,0
11 H 14 11 3 14 6 48,0 14,0 34,0
12 Lwd 6 10 11 10 9 46,0 11,0 35,0
13 Lng 7 13 12 11 14 57,0 14,0 43,0
14 LM 13 14 14 12 11 64,0 14,0 50,0