Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

2 augustus 2006, Terherne: achtste



(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

Ik begin dit verhaal met het einde van gisteren, namelijk het protest van ons tegen Earnewâld. Ik hoorde namelijk, dat Gerhard Pietersma na afloop tegen de jury heeft gezegd, dat hij mogelijk in hoger beroep zou gaan, omdat volgens hem de rode vlag van Lemmer te klein was. De jury moet hem ongeloofwaardig aan hebben gekeken, maar wie weet… Overigens mag onze vlag best worden opgemeten, maar dit tekent toch wel de persoon Gerhard Pietersma, als je zo je gelijk wilt halen. Ik kan me dan ook niet voorstellen, dat hij dit echt in gaat dienen. Het lijkt me, dat er toch wel verstandige mensen aan boord van Earnewâld zullen zijn.

We zijn vandaag eerst weer bezig geweest met ons eigen schip. Zo hebben we de zwaardere giek aan boord gebracht en de lichtere giek eraf gehaald. Die geeft met harde wind meer druk in het zeil. Ook werd de eerste reef erin gedraaid. En zo zijn we de wedstrijd ingegaan. Bij de start ging het mis. Ale wilde onderaan de startlijn starten en vandaar hoog aansnijden. Maar terwijl we “ree” gingen om bakboord naar de startlijn te gaan, stuurden we ook al omhoog. Dat was te vroeg. We hadden nog geen snelheid en het schip kwam stil te liggen met de kop op de wind. Dus de fok weer bak houden, maar dat in de laatste seconden voor de start, dan mis je de slag. We begonnen dus bijna achteraan. Bij de hoogste ton lagen we in een heel groot veld met skûtsjes, die allemaal de ton wilden ronden, maar de stuurboord varende schepen kwamen dwars tussen de bakboord liggende schepen in en zo ontstond in deze hectische toestand menige aanvaring. Ook wij werden behoorlijk geraakt door volgens mij Leeuwarden, maar we werden aan twee kanten geraakt. Daarna voor de wind en vlak voor de ton presteerde Bolsward het om in onze schoot te gaan varen, dus tussen de giek en ons schip in. De kans op schade was weer behoorlijk groot, de opsteker van Bolsward naderde ons grootzeil, maar Bolsward remde ook af door de schoten los te laten en in het water te laten hangen en doordat ze minder zeildruk hadden, lukte het Lemmer om weer vrij te komen, maar hierdoor kwamen we wel veel te ruim om de ton. En Leeuwarden kon daardoor weer binnendoor steken en lag weer voor ons. In de volgende kruisrakken probeerden we van alles. Soms zat het tegen, zo konden we niet voor Earnewâld langs en moesten we bij de hoogste ton weer net omhoog sturen en kon Earnewâld voor ons blijven. Wij kwamen daardoor weer stil te liggen, want we moesten direct weer door de wind om de ton te ronden. Dus ook Drachten en de Leeuw profiteerden, want die konden weer voor ons langs. Aan het einde van de tweede ronde bleek de slag in het meer veel slechter dan de slag richting de vaargeul. Helaas zaten wij op het meer en opnieuw kwamen de schepen, die we net hadden ingehaald, weer voor ons langs. Alleen Lodewijk Meeter zat nog achter ons, maar ik geloof dat we op een bepaalde positie ook 14e hebben gelegen. Omdat Ale niet tevreden was hoe het skûtsje de vlagen wind oppikte, zijn we aan het wijzigen gegaan met de spanning van de voorstag en de hoogte van de fok. Deze kleine dingen gaven ons toch wat meer resultaat. Want in laatste kruisrak konden we prachtig voor de SWH langs, althans, dat dachten wij, maar Meindert de Groot kennelijk niet, want hij stuurde stuurboord voor ons langs. Ale stuurde fors naar beneden om een aanvaring te voorkomen. Protest zou je denken. Maar Ale gaf aan dat hij er flauw van was om iedere dag weer de nodige formulieren in te moeten vullen en dan weer met spoed naar de protestcommissie te gaan. Alles moet ook met de nodige spoed, omdat je daar binnen een uur moet zijn. Dus Ale besloot “Geen protest” (al had hij dat verdiend). Maar toch bleek onze snelheid in dat laatste rak wel zo groot, dat we behalve de SWH ook Earnewâld en Heerenveen achter ons lieten. Drachten, De Leeuw en Lodewijk Meeter lagen al achter ons, dus uiteindelijk waren we op de finish achtste. We hebben 14e gelegen, dus daarnaar gekeken best wel redelijk, maar een achtste plaats is te slecht voor het Lemster Skûtsje met deze wind.



(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

uitslag

# schip punten details
1 Sneek – Sneker Pan 0.9
2 Langweer – Twee Gebroeders 2
3 Joure – Oeral Thús 3
4 Grou – Doarp Grou 4
5 Woudsend – Klaas van der Meulen 5
6 Bolsward – Bolsward 6
7 Drachten – d’ Halve Maen 7
8 Lemmer – Lemster Skûtsje 8
9 Heerenveen – Gerben van Manen 9
10 Earnewald – Twee Gebroeders 10
11 Drachten – Twee Gebroeders 11
12 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 12
13 Stavoren – Súdwesthoek 13
14 Huizum – It Doarp Huzum 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Grou – Doarp Grou 5.9
2 Sneek – Sneker Pan 6.9
3 Drachten – d’ Halve Maen 8.8
4 Heerenveen – Gerben van Manen 14
5 Woudsend – Klaas van der Meulen 14
6 Joure – Oeral Thús 15.3
7 Langweer – Twee Gebroeders 18
8 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 19
9 Bolsward – Bolsward 23
10 Earnewald – Twee Gebroeders 24.7
11 Drachten – Twee Gebroeders 25
12 Stavoren – Súdwesthoek 26
13 Lemmer – Lemster Skûtsje 29
14 Huizum – It Doarp Huzum 40