Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

18 juli 2009, Grou: derde

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

Ik heb in mijn laatste verslag al geschreven over het omslaan en de schade die wij daardoor hadden. Weinig kunnen oefenen daardoor in de laatste weken. Pas afgelopen zondagmiddag gingen bij het Lemster Skûtsje de zeilen weer omhoog. Maar maandag zat het al weer tegen toen er geen wind was. We waren wel op het IJsselmeer, maar zeilen was er niet bij. Woensdag weer het IJsselmeer op en toen een dikke windkracht 6. Ondanks 2 reven vonden we het risico te groot om te blijven zeilen en dus weer niet echt gezeild.

Maar zie vandaag opnieuw erg veel wind. Veel meer dan deze ochtend, van vanochtend hebben we natuurlijk ook al gezeild. Gisteren ook, maar toen was de bemanning nog niet compleet. Vandaag met de hele nieuwe bemanning.

De sleep in Grou begon al direct verkeerd. De laatste schepen, waaronder ook het Lemster Skûtsje, werden richting pleziervaart getrokken. Het skûtsje van Langweer gooide daarop de sleeplijn los, want anders was er grote schade ontstaan. Daar dreven we dan,met een stevige wind en zonder motor. Net toen we besloten om dan maar zeilend Grou uit de komen kwam er een grote kruiser aan, die snel de sleep oppikte. Zo kwamen we toch nog gesleept op de Wijde Ee.

Dit jaar ruim voldoende tijd om in te zeilen. Dat was ook nodig, want er stond een vlagerige wind en ongeveer 10 minuten voor 2 uur besloot Johannes Meeter om toch nog een reef in de fok te zetten. In het grootzeil was al een reef aangebracht.

Toen kwamen de 10 spannende minuten voor de start om een goede positie te kiezen. Johannes bleef vrij hoog op de lijn en met veel schepen onder ons daverden alle 14 voor het eerst dit jaar weer over de startlijn. En zelfs zonder een valse start. Een compliment voor alle schippers.

Maar we lagen dan wel mooi hoog, daar hadden we bij de wal niets aan. Alle schepen lagen naast elkaar en de schepen die het eerst de wal naderden moesten, ook al kwamen ze op stuurboord te liggen, ruimte voor de wal hebben. Dus alle schepen door de wind en dan was het maar weer afwachten hoe dat bij de volgende wal uit zou komen. We kwamen uiteindelijk als 5e om de hoogste ton. Voor ons Joure op een ruim 1e plaats. Verder lagen Grou, Heerenveen en Bolsward nog voor ons. Direct achter ons het skûtsje van Sneek, een ieder jaar erg goed zeilend skûtsje. We wisten dus wat ons te doen stonden dat deden we de eerste kruisrakken goed, Douwe Visser, de schipper van Sneek haalde alles uit de kast,maar bij iedere ton lag hij weer achter ons. Alleen toen kwamen we in het voor de windse rak de Ee weer op. Sneek bleef wat dichter bij de wal en wij iets ruimer, zodat Sneek niet boven ons kon komen. Maar toen kwam er een windschifting waardoor de kans op een gijp erg groot was. Omdat te voorkomen bleef Johannes richting ton sturen. Het nadeel was dat we bij de ton minder scherp het kruisrak in konden. Sneek kwam iets lager vanuit de Een aanzeilen en kon dus bij de ton wel hoger de ton aansnijden. Dat was net genoeg voor Sneek om ons voorbij te zeilen.

Toch bleven wij in dat kruisrak op dezelfde plaats omdat wij Bolsward in het kruisrak konden opvangen op bakboord. Bolsward moest achter ons aan gaan sluiten. Dus nog steeds 5e, een mooie plaats voor 1e wedstrijd van de nieuwe bemanning.

Maar later ging het mis voor 2 andere skûtsjes. Heerenveen en Joure lagen zo dicht naast elkaar dat bij een gijp van Heerenveen hun giek vast kwam aan het skûtsje van Joure. Hierdoor dreven de beide koplopers weg en nam Grou de kop over. Sneek 2e en wij dus 3e. Zou dat mogelijk zijn, direct de vlag in top op onze 1e wedstrijd? Je voelde de spanning aan boord. Iedereen was extra alert, en dat was nodig ook. Ik heb nog niets gezegd over de wind, maar die gierde gevaarlijk in hevige vlagen over de Ee en regelmatig moesten de schotenmannen even knikken (de schoot wat losser) om te voorkomen dat we om zouden slaan. Dat het zo hard waaide bleek later toen de SWH om sloeg. Ik heb het al wel vaker gezien, maar nu we het zelf hebben meegemaakt weet je ook wat die bemanningsleden moeten ondergaan. Ik wens ze veel sterkte.

Onze wedstrijd ging door en we gingen voor de laatste keer de Tijnje in. Maar wel naast het skûtsje van Bolsward, die op een andere koers de laatste hoge ton naderde, waarbij nog een keer door de wind moesten. Wij lagen echter aan de binnenkant bij het starteiland van Grou en hadden daardoor wel wat voordeel. Het nadeel is echter de finishlijn die er weer schuin in was gelegd zodat hoger liggende schepen eerder kunnen finishen. Volgens ons ging wij als 3e over de lijn en het gejuich was denk ik in Lemmer te horen. Ik weet op dit moment nog niet de officiële uitslag maar ga er nog steeds vanuit dat wij 3e zijn geworden. We hebben de Lemster vlag in de top van de mast hangen. Ik sluit hiermee af, omdat om 18:00 uur de prijsuitreiking is en ik daar graag heen wil.

Dus alle lezers jullie begrijpen dat dit verslag van erg vers van de pers komt. Tot maandag bij het verslag van de Veenhoop. Daar moeten we starten op een 11e positie. We zullen zien wat we daar nog in kunnen gaan halen.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan van der Werf

uitslag

# schip punten details
1 Grou – Doarp Grou 0.9
2 Sneek – De Sneker Pan 2
3 Lemmer – Lemster Skûtsje 3
4 Bolsward – Bolsward 4
5 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 5
6 Drachten – Twee Gebroeders 6
7 Joure – Oeral Thûs 7
8 Drachten – d’ Halve Maen 8
9 Earnewald – Twee Gebroeders 9
10 Woudsend – Klaas van der Meulen 10
11 Langweer – Twee Gebroeders 11
12 Huizum – It Doarp Huzum 12
13 Stavoren – Sûdwesthoek 14 omgeslagen
14 Heerenveen – Gerben van Manen 14 averij

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Grou – Doarp Grou 0.9
2 Sneek – De Sneker Pan 2
3 Lemmer – Lemster Skûtsje 3
4 Bolsward – Bolsward 4
5 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 5
6 Drachten – Twee Gebroeders 6
7 Joure – Oeral Thûs 7
8 Drachten – d’ Halve Maen 8
9 Earnewald – Twee Gebroeders 9
10 Woudsend – Klaas van der Meulen 10
11 Langweer – Twee Gebroeders 11
12 Huizum – It Doarp Huzum 12
13 Stavoren – Sûdwesthoek 14
14 Heerenveen – Gerben van Manen 14