Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

17 mei 2012: Lemmer Ahoy dag 1

Hemelvaartdag is altijd de dag van de 1e wedstrijd op Lemmer Ahoi. Een drie-daags evenement op het IJsselmeer bij Lemmer. Hieraan doen Lemsteraken/schouwen en skûtsjes mee, natuurlijk in afzonderlijke wedstrijden. Ook het Lemster skûtsje doet hieraan ieder jaar mee. Maar ook nagenoeg ieder ander skûtsje van de SKS en zeer veel van de IFKS doen mee, want op dit soort wedstrijden kun je jezelf goed testen en zien of je goed mee kunt komen.
Op de 1e dag waren er 2 wedstrijden. De start lag net buiten de 4km, waarna een ton gerond moest worden op zee, waarna een heel lang rak voor de wind kwam, geheel tot een ton nabij het Lemster strand. Dan via 2 tonnen in de baai weer richting zee. Normaal gesproken zou je meerdere rondjes doen, maar op donderdag was er zo weinig wind, dat beide wedstrijden zich beperkten tot 1 rondje.
De 1e wedstrijd kwam het Lemster skûtsje niet goed weg. Wij lagen wat te vroeg bij de startlijn en dan moet je dus afremmen, door de schoten wat te vieren. Het grote nadeel daarvan is dat op het moment van starten, je geen snelheid hebt. Dus skûtsjes die iets later aankomen hebben nog wel snelheid en halen je in. Dat betekent ook nog eens dat je dan niet op snelheid kunt komen, omdat die inhalende skûtsjes je de wind uit de zeilen nemen.
Dus, wij slecht uit de start, maar in de wedstrijd waren wij toch niet ontevreden. In de kruisrakken hebben wij meerdere skûtsjes in kunnen halen. Voor de wind zijn wij nog niet tevreden. Daar moet nog meer snelheid te behalen zijn. Bij het ronden van de laagste ton wist Johannes het Lemster skûtsje heel erg gewaagd tussen een hele rij andere skûtsjes te steken en zo pakten we in één keer 2 á 3 skûtsjes. Uiteindelijk kwamen wij als 11e over de finish.
De 2e wedstrijd beter gestart. Mooi op snelheid het kruisrak in, alleen in dat kruisrak ging er veel mis. Dat had te maken met de wind. Veel skûtsjes die redelijk gestart leken, kwamen bedrogen uit. Bij de hoogste ton ging er van alles mis. Meerdere skûtsjes die elkaar raakten, meerdere skûtsjes die de ton niet eens konden ronden en terug moesten, een skûtsje dat zelfs liep te bomen, kortom een chaos. Wij zullen ergens halverwege het hele wedstrijdveld gelegen hebben toen wij de hoogste ton hadden gerond. Maar daarna werd het drijven. Er was geen wind en heel langzaam gingen we richting het strand. Overigens hadden andere skûtsjes dat natuurlijk ook.
Na de ton bij het stoomgemaal, toen we weer richting de finish moesten, ging het mis voor ons. Wij maakten een tussenslag, richting de Noordoostpolderdijk. Achter ons ging meerdere skûtsjes door tot vlak bij het stoomgemaal. Zij finishten later allemaal voor ons. Wij werden in deze wedstrijd 17e. Dus teleurstellend.
Wij staan nu gemiddeld 15e van de 25 deelnemers in onze klasse. Vandaag vrijdag hoop ik op betere uitslagen.

   Voorlopige uitslag na de 1e dag  1e w  2e w  dag 1
 1   Zeldenrust (Woudsend)  2   5   7 
 2   Bolsward (Bolsward)   6   2   8 
 3   Sneker Pan (Sneek)  9   1   10 
 3   Striidber (IJlst)  7   3   10 
 5   Lytse Lies (Gaastmeer)  1   13   14 
 6   Ut ‘e Striid (Langweer)  4   12   16 
 7   Doarp Grou (Grou)  8   10   18 
 8   Goede Verwachting (Sloten)  13   7   20 
 9   It Doarp Eastermar (Eastermar)  18   4   22 
 10   Twee Gebroeders (Drachten)  16   8   24 
 11   Oeral Thús (Joure)  5   20   25 
 11   Ut en Thús (Nij Beets)  3   22   25 
 13   De Jonge Jan (Warten)  15   11   26 
 13   Gerben van Manen (Heerenveen)  20   6   26 
 15   Lemster Skûtsje (Lemmer)  11   17   28 
 16   Raerder Roek (Raerd)  12   18   30 
 16   Súdwesthoek (Stavoren)  14   16   30 
 18   Lege Wâlden (Warns)  23   9   32 
 19   Twee Gebroeders (Earnewâld)  21   15   36 
 19   Klaas van der Meulen (Woudsend)  10   26   36 
 21   Rienk Ulbesz (Leeuwarden)  17   21   38 
 21   Jonge Rein (Wytgaard)  24   14   38 
 23   Grytsje Obes (Koudum)  22   19   41 
 24   Wylde Wytse (De Meern)  19   24   43 
 25   Doarp Huzum (Huizum)  25   23   48