Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

12 augustus, Sneek: 2e, maar protest

De laatste wedstrijd al weer van dit seizoen. En wat voor één. Ik zou bijna willen roepen eind goed, al goed, maar dat is toch niet het geval.

Ik wil echter beginnen met beterschap wensen aan Jan Tjitte. Hij is afgelopen woensdag, bij de wedstrijd op Lemmer, zodanig geblesseerd geraakt, dan hij niet meer kon zeilen. Hij kon niet eens mee naar Sneek. Maar gelukkig was oud fokkenist van het Lemster skûtsje, Marten Bijlsma, bereid om Jan Tjitte te vervangen. Marten heeft natuurlijk ook erg veel ervaring en we waren dan ook erg blij dat dit mogelijk was.

De wedstrijd begon met een massale valse start en daar waren wij niet ongelukkig mee, want wij waren één van de eersten die over de startlijn ging en het lukte ons niet om naar beneden te komen door alle skûtsjes die onder ons lagen. Maar een seconde of 10/15 voor het startsignaal zag ik dat meerdere skûtsjes omhoog begonnen te sturen en ik zag dat zij ook over de lijn gingen. Toen na het startschot nog 2 schoten klonken waren wij blij. Dus een nieuwe start. Deze startlijn lag er beter in. De onderste ton was iets versleept en daardoor werd het deelnemersveld ook verspreid. Wij lagen aan de onderste helft van de lijn en konden met vrije wind zeilen. Wij lagen prachtig en toen we richting de hoogste ton gingen, was al te zien dat wij in de kop van het veld zaten. En dat klopte ook, want wij gingen als 3e om de ton. Voor ons lagen Sneek op een 1e plaats en Joure op een 2e plaats. Toen volgde een lang rak naar de laagste ton. Eigenlijks moest de loete er in, maar je zag voor en achter ons loefpartijen. Dus proberen hoger te blijven dan een achter je liggend skûtsje, zodat je bij de laagste ton aan de meest gunstige kant lag bij het ronden. Ook Sneek en Joure loefden een paar keer op, zij het niet extreem. Johannes zeilde mooi door en we naderden de skûtsjes van Joure en Sneek. Ik zah beide schippers steeds achterom kijken, want ook zij hadden door dat het Lemster skûtsje sneller liep dan hun skûtsjes. Op een moment dat Joure naast Sneek lag stuurde Johannes omhoog, in en poging om boven Sneek en Joure te komen. Doordat Joure naast Sneek lag, konden zij niet omhoog sturen, want dan zouden ze tegen Sneek botsen. Maar Sneek stuurde ook omhoog en Joure stuurde mee. Wij naderden hen snel en op het laatste moment, terwijl wij hun zeilen afdekten en zij dus niet veel snelheid hadden, stuurde Johannes naar beneden, want wij zaten ook niet op een loefpartij te wachten. Wij stuurden zover naar beneden dat we vrije wind hielden en niet de wind verloren doordat we onder die beide skûtsjes kwamen. En daarna meteen de Loete er in. Ook Sneek en Joure deden dat en zo zeilden we naast elkaar richting de laagste ton. Maar wij zeilden sneller en toen we bij de ton aankwamen konden we ze aanroepen dat wij vrij voor lagen en dus de voorrangsrechten hadden bij deze ton. Dus als 1e het 2e kruisrak in van de 1e route, want ook hier hadden wij weer een zandloperroute. Johannes stuurde moi hoog aan de wind en Joure en Sneek volgden ons enige tijd. Maar eerst ging Joure door de wind en even later deed Sneek dat ook. Om geen risico te lopen, wij noemen dat verdedigend zeilen, gingen wij ook door de wind. Ten opzichte van Joure en Sneek ging dat prima. Maar achter ons zeilde Heerenveen. Zij maakten de slag af naar de wal en gingen toen pas door de wind. Vanuit onze positie konden wij zien dat zij de wind daar enorm goed troffen en enorm omhoog zeilden. Iets dat wij, even verder op het Sneekermeer, niet konden. Toen wij uiteindelijk stuurboord naar de hoogste ton zeilden, hadden we geen enkele kans om Heerenveen achter ons te houden. Zij gingen ruim voor ons langs. Daarachter zeilde de Zwaan en ook dat skûtsje trof de goede wind. Zij naderden ons over bakboord bij de hoogste ton en wij kwamen daar stuurboord aan. Ik hoorde dat zij ons al aanriepen dat zij op bakboord lagen, maar wij zeilden door, omdat wij voor hun langs konden. Maar tijdens het ronden van de ton, zag ik dat Johannes aan werd geroepen en dat aan hem de rode vlag werd getoond. Hiermee wordt aangegeven dat zij een protest tegen ons in gingen dienen. Ik was stom verbaasd, want ik heb niet gezien dat zij af moesten houden voor ons. Ook Johannes was verbaasd, dus hij zal hetzelfde gevoel hebben gehad als ik. Maar, inmiddels weet ik wel, dat je als stuurboord liggend schip dan wel moet bewijzen dat je vrij door kon varen en hoe doe je dat? Lukt je dat niet, dan verlies je bijna automatisch het protest. Met een slecht gevoel zeilde ik verder. Maar, laten we eerlijk zijn, voorin zeilen was ons nog niet overkomen en dus waren we enorm gemotiveerd. Wij hebben de hele wedstrijd daardoor Heerenveen kunnen bedreigen, maar inhalen lukte niet. Heerenveen was in de kruisrakken net even iets beter en wij in de ruime rakken. Maar ondanks het feit dat we nog meerdere routes zeilden, bleef het een eentonige zeilerij. Heerenveen bleef 1 en wij bleven 2, tot aan de finish toe. Dus veel gejuich en de vlag in top.

Maar, tijdens dit typen, vlak voor 17.30 uur, hoor ik Sippie Tigchelaar van omrop Fryslân vertellen dat het protest van de Zwaan tegen ons is toegewezen. Dus 14 punten. Ik hoop echt dat er beelden zullen zijn van deze situatie, want natuurlijk zegt mijn gevoel u niets en ik ben ook nog eens bevooroordeeld. Maar beelden zullen aantonen wat er echt is gebeurd. Als Ulbe gelijk had, ja, dan hebben wij een inschattingsfout gemaakt, maar zo niet, dan is het een lullig protest.

Laten we maar terug denken aan de goede wedstrijd en niet aan die situatie. Maar jammer is het wel, want in de uitslag en dus ook het klassement staan we mede hierdoor op een voor ons te lage plaats. Het Lemster skûtsje kan beter en moet ook beter.

Heel stiekem denk ik aan de jaren van Jelle Reijenga. In 1984 en 1985 lukte het hem ook niet successen te boeken, maar, zoals alle fans weten, in 1986 werd Jelle wel kampioen. Dus na slechte jaren kunnen ook echt de goede jaren wel komen. Maar dat weten we pas over een jaar. Tot 2012.

Tot slot dank ik een ieder die heeft gereageerd, via mail, twitter, prijsvraag en of in vele gevallen persoonlijk. Ik weet hierdoor dat dit erg wordt gewaardeerd en dat motiveert mij te blijven schrijven.

Functieomschrijving van de dag: Voorhouders

De krachtmensen die de fokkenist helpen de fok aan te trekken. Een erg belangrijke taak, waarbij je de hele wedstrijd volledig geconcentreerd moet zijn o de fokkenist. Die bepaalt wanneer de fok aan moet of juist wat lossen moet. Dus je kijkt de hele wedstrijd alleen maar de handen van de fokkenist. Zodra hij een beweging maakt weet je uit ervaring of de fok aan moet of wat lossen en daarmee help je de fokkenist.

De voorhouders moeten ook de fokkeloet in de fok zetten als het skûtsje voor de wind gaat. Dat is die houten boom waarmee de fok dwars op het schip wordt geplaatst. Als ik hier schrijf dat je alleen die fokkeloet nauwelijks kunt tillen, dan snapt u wel dat dat een behoorlijk werk is om die in de fok te steken en dan ook de fok nog eens naar voren te duwen. Maar nog gevaarlijker is het om de fokkeloet er weer uit te halen. Menig voorhouder is daarbij, samen met de fokkeloet, overboord gegaan. Als de wind namelijk even verkeerd in de fok valt tijdens het uithalen, dan waait de fok in één keer het hele voordek over en neemt alles mee wat achter die fokkeloet staat. De voorhouders zult u dan ook niet vaak voor de fokkeloet zien staan, maar juist er achter. Als hij dan wegwaait zijn ze wel de loete kwijt, maar ze staan zelf nog aan boord. En er is een reserve loete aan boord.