Wij gebruiken cookies

Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

10 augustus 2005, Lemmer: eerste




(klik op de foto’s voor een vergroting)

Vanochtend vroeg waren we al weer op het skûtsje aan het werk, want het drieschijfsblok, waarmee wij de hals aantrekken, had een beugeltje, dat al een aantal dagen hinderlijk in de weg zat. Met de haakse schijf werd deze er af gehaald en vervangen door een platte strip. Dit doen we natuurlijk allemaal in eigen beheer. Onze technische man daarvoor is Sjoerd van der Wal, die normaal als schotenman het achterdek bemant. Door deze constructie kunnen we het zeil iets lager hijsen, wat voordeel oplevert met harde wind. Zo zijn er altijd wel dingen te doen aan boord. Ik zal bijvoorbeeld maar niet op gaan noemen hoe vaak wij Jacob Zwerver al naar boven in de mast hebben gehesen. Hij zit dan daar op een kleine 20 meter en voert reparaties of verbeteringen uit of doet een veiligheidscontrole. Wel erg belangrijk allemaal. Maar om 13.00 uur kunnen we de trossen weer los gooien. Er staat gelukkig weer een flinke wind en wij hebben al aangetoond, dat wij daarbij erg goed zeilen. Tijdens het inzeilen blijkt, dat op het IJsselmeer de zwaarden flink naar achteren moeten. Ale moest constant naar beneden sturen, met andere woorden, het schip wilde steeds naar de wind toe. Als je dan de zwaarden naar achteren brengt, wordt het draaipunt ook naar achteren gebracht, waardoor het schip beter op het roer blijft liggen. Dit heet de trim van het schip. Ook de al vaker genoemde broekreef werd weer ingebonden, maar verder zeilden wij voor vol. Uiteindelijk lag het schip weer perfect op het roer en konden wij de wedstrijd ingaan. Vlak voor het startschot, dus al in de 10-minuten-procedure, draaide Bolsward veel te dicht bij ons. Ale moest afsturen, maar desondanks botste Eldert Meeter toch nog tegen de zijkant van ons schip. Onze snelheid lag er uit en de start, die toen nog maar 20 seconden verwijderd was, werd verknoeid. Er worden dan wel enkele woorden gezegd, die niet in deze site thuishoren. Toen de start. Wij lagen behoorlijk onderin bij de start. Hoog aan de wind zeilend zagen we veel schepen, die hoger lagen dan wij. Dat leek niet al te best. Bij de hoogste ton kwam dit uit, want veel schepen voor ons waren de ton al gepasseerd toen wij de hoogste ton konden gaan ronden. Ale kroop voor de wind direct weg uit de massa. Wij zeilden lager dan de grote vloot, net zoals we ook al op de Veenhoop hadden gedaan. Toen wij de laagste ton ronden, lagen wij, denk ik, zeker in de eerste helft van de schepen. Tellen lukt niet als je zelf bemanningslid bent, dus ik gok ook eens wel wat. Mijn excuses als het niet altijd klopt. Deze wedstrijd werd georganiseerd door de commissie van Leeuwarden en zij hadden ook een sânglês uitgelegd. Een route, die we al vele malen hebben gezeild en die prachtig is voor zowel de skûtsjes als het publiek. Met de harde wind konden wij weer volop zeilen. Het Lemster skûtsje sneed weer door de woelige baren van het IJsselmeer. Natuurlijk was het wel hard werken. De schoot van het grootzeil wordt dan soms met 4 tot 5 man aangetrokken en de laatste stukjes gaan dan per centimeter en dat is niet overdreven. Maar het geeft wel resultaat, want wij lagen bij de volgende hoogste ton al 3e. Alleen Woudsend, die ver voor het veld uitlag, en Bolsward, die dus op de plek lag waar wij wilden starten, lagen nog voor ons. Toen ging het bijna mis. Bij de hoogste ton bij een volgend kruisrak, naderden wij, bakboord liggend, de hoogste ton. Daar kwam ook Bolsward aan zeilen, maar die lag op stuurboord. De regel is toch echt, dat bakboord voor stuurboord gaat, maar kennelijk was Eldert Meeter dat even vergeten. Ale stuurde nog omhoog , maar met klapperende fok, want wij lagen al recht in de wind, botsten wij tegen de zijkant van het Bolswarder skûtsje. De grootste schrik was of alles nog heel was. Gelukkig wel. Over de gebezigde taal is het nu helemaal zwijgen. Wij botsten wel tegen de ton aan, maar konden samen met Bolsward de wedstrijd vervolgen. Wij lagen wel voor Bolsward en hebben hen de hele wedstrijd niet meer gezien. Een reden voor Ale om de protestvlag, die eerst wel in het want hing, toch maar weer in te trekken. Een sportief gebaar van Ale. Maar nu hadden we alleen nog maar Woudsend voor ons. In eerdere wedstrijden was al gebleken, dat wij hoger en sneller liepen dan Woudsend. Dat bleek ook deze wedstrijd zo en in een kruisrak konden wij voor hen langs komen en lagen wij eerste. De rest van de wedstrijd lukte het ons een gat te creëren naar de achter ons liggende schepen. Die wisselden van plaats. Uiteindelijk was het Grou, die tweede werd en Sneek op de derde plaats. Heerenveen kon niet voorin komen en deed voor het klassement slechte zaken. Logisch bekeken zijn er nu nog 3 kanshebbers voor de titel, namelijk Grou, Lemmer en Sneek (alfabetische volgorde). Na afloop van de wedstrijd was er nog een tegenvaller voor ons. De gaffelbek brak af. Als dit in de wedstrijd was gebeurd, hadden wij op moeten geven. Op de Lemster dijk zat bij het publiek ook Tonny Brundel. Hij heeft deze gaffel gemaakt en kwam meteen naar Ale toe. Hij heeft de gaffel meegenomen en zal zorgen, dat wij hem morgenochtend weer kunnen gebruiken. Wij hebben overigens nog een reserve liggen, dus mocht dit niet lukken, voor de fans geen zorgen. Nu op naar morgen. Opnieuw zijn de voorspellingen dat er redelijk veel wind is. Dus de vooruitzichten zijn goed, maar zoals wij vandaag ook bij Heerenveen konden zien, als je midden in het veld ligt, is het soms moeilijk zeilen. Het is dus zeer zeker niet beslist en alle partijen zullen voor 100% moeten zeilen.

uitslag

# schip punten details
1 Lemmer – Lemster Skûtsje 0.9
2 Grou – Doarp Grou 2
3 Sneek – Sneker Pan 3
4 Bolsward – Bolsward 4
5 Joure – Oeral Thûs 5
6 Woudsend – Klaas van der Meulen 6
7 Heerenveen – Gerben van Manen 7
8 Earnewald – Emanuel 8
9 Drachten – Twee Gebroeders 9
10 Drachten – d’ Halve Maen 10
11 Huizum – It Doarp Huzum 11
12 Stavoren – Sûdwesthoek 12
13 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 14 averij
14 Langweer – Jonge Jan 14 protest van SWH

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Lemmer – Lemster Skûtsje 22,7
2 Grou – Doarp Grou 25
3 Sneek – Sneker Pan 25,9
4 Heerenveen – Gerben van Manen 29,7
5 Joure – Oeral Thûs 44,9
6 Drachten – d’ Halve Maen 49,9
7 Bolsward – Bolsward 54
8 Woudsend – Klaas van der Meulen 62
9 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 71
10 Stavoren – Sûdwesthoek 72
11 Drachten – Twee Gebroeders 74
12 Earnewald – Emanuel 77
13 Langweer – Jonge Jan 80
14 Huizum – It Doarp Huzum 93