Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

1 oktober 2011: Friese Hoekrace dag 1


Het laatste evenement alweer van het seizoen 2011. Maar dit jaar is anders dan de vorige jaren, want we hebben aanpassingen in onze bemanning. Daar heeft u genoeg over kunnen lezen, maar niet over hoe we zo zeilen.
De dag begon stil, erg stil zelfs. Daarom hebben we vanochtend alles uit het skûtsje gehaald, dus geen extra fok aan boord, de afdekkleden op de wal, de ballast die we met harde wind mee hebben op de wal, de aanhangmotor op de wal, kortom, alles wat het skûtsje af kan remmen, was er af.
Toen we de baai in kwamen, daarbij gesleept door Floris Bottema, die nog wel een motor had, zagen we het startschip in de baai liggen. Zij bleken pech te hebben met de aandrijving. Maar gelukkig kwam er na enige tijd een 2e schip en samen hebben zij gezorgd voor een goede wedstrijd.
Maar die wedstrijd hadden we niet verwacht, want er was nog steeds geen wind. Maar omdat de start buiten de 4km lag voeren wij daar natuurlijk wel heen. En toen we daar waren voelden we zowaar een zuchtje. Dat zuchtje was voldoende voor de organisatie om de wedstrijd te starten en zo gebeurde het dan ook.
We naderden bij het startschot mooi de startlijn, maar onder ons kwamen Heerenveen en Joure omhoog zeilen. Omdat zij dan voorrang hebben moest Johannes omhoog sturen en daarbij passeerden we de startlijn voordat het schot had geklonken. Even later was de start, maar meteen gevolgd door een vlag dat er sprake was van een individuele valse start. Omdat wij vermoeden, nou eigen wel wisten dat we te vroeg waren gestart zijn we terug gegaan. Op de startlijn een gijp en meteen stuurboord de start weer over. Wat we toen niet wisten, maar pas na afloop hebben gehoord, was dat wij onvoldoende terug waren gezeild. Het bleek dat we niet met het hele skûtsje over de lijn waren gegaan, zodat we, reglementair gezien, niet waren gestart. Dus de hele wedstrijd hebben we gezeild zonder dat we eigenlijk meededen. In de uitslag zijn we dan ook terug gezet op de laatste plaats.
Maar we hebben natuurlijk wel gezeild en het liep helemaal niet slecht. Want na de valse start konden wij redelijk goed weer aansluiten bij de vloot. Ik gok dat wij rond de 10e plaats om de hoogste ton heen zeilden. Daarna volgde een heel erg lang rak voor de wind tot aan de dijk bij de Industrieweg. We konden als nieuwe bemanning goed oefenen in het gijpen en de fok te loef zetten, want de wind was zo veranderlijk dat we wel 4x het zeil over de andere boeg hebben moeten doen. Maar het resultaat was wel dat we bij de laagste ton al 7e lagen. We hadden ook tactisch goed gezeild omdat we die laagste ton stuurboord moesten ronden. Daarbij hadden wij de meest gunstige positie en daar zat ook een deel van de winst op dit lange rak. Toen we na deze ton weer het kruisrak ingingen werden we op de voet gevolgd door 3 skûtsjes, ik geloof de Lege Wâlden en de Goede Verwachting van de IFKS en het skûtsje van Heerenveen. In dit kruisrak voeren we allen dezelfde koers, maar toch liepen wij weg van deze schepen. Bij de volgende ton hadden wij zeker een voorsprong van 100 meter op de eerstvolgende. Dat zag er dus goed uit. Maar het skûtsje voor ons, de Jonge Rein, lag nog net te ver voor ons om hen te kunnen bedreigen. Zo gingen wij als 7e over de finish. Voor een valse start een redelijk resultaat. Dat we uiteindelijk niet waren gestart vergeet ik daarbij natuurlijk maar even. Morgen is er weer een dag en dan ga ik uit van een beter resultaat.