Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

1 augustus 2012: Terhorne, Lemmer 3e

Wat een wedstrijd, wat een wedstrijd. Dat is de 1e opmerking die ik hoorde, direct nadat het gejuich na de finish was verstompt. En die opmerking was terecht.

Hoe begon het?

Er lag een mooie route in. En zandloper, dus 2 kruisrakken in 1 route. Precies om 14.00 uur klonk het 10 minutenschot en bij het einde van die minuten lag Johannes, als onderste skûtsje die de lijn naderde. De rest van de vloot lag allemaal wat hoger op de lijn. Wij lagen daar bewust omdat de start niet bovenin lag, maar helemaal onderaan. In de laatste minuut dobber je richting de lijn en je wacht met het aantrekken van de schoten tot het startschot klinkt. Maar in die tijd kwam het skûtsje van de SWH nog aanzeilen. Zij zeilden onder alle schepen langs en stuurden vlak onder ons omhoog. Een schitterende actie van schipper Auke de Groot, want het leek er op dat hij met veel snelheid op de mooiste plaats zou kunnen starten. Hij heeft in die positie ook voorrangsrechten en mag omhoog sturen en ons zo dwingen om ook omhoog te gaan. Hij stuurde ook omhoog en Johannes stuurde ook mee. Boven ons lag Grou die ook weer mee moest. Niets aan de hand zou je denken, maar op het voordek van de SWH was onrust. Zij schreeuwden tegen de schipper dat hij hoger moest. Ik vermoed dat dat was omdat zij anders de startlijn niet konden halen, want er was niet veel ruimte. En de SWH stuurde omhoog en wel zo hoog dat wij niet hoger konden en onze fok zelfs naar stuurboord wel viel, doordat de wind van de andere kant in kwam. De SWH had ons door de wind geduwd. Op dat moment raakten wij elkaar ook nog eens. Maar het gevolg daarvan was wel dat wij stuurboord richting Grou gingen. Ook deze schipper stuurde direct door de wind, wat moest hij anders ook doen? Maar daaronder ging het mis. De skûtsjes zeilden te snel om nog snel genoeg te kunnen reageren en ik zag dat het skûtsje van Sneek met de voorzijde vol tegen de rechterachterzijde van Leeuwarden botste. De wedstrijdcommissie besloot, vanwege de wanorde die er was, tot het afbreken van de wedstrijd. Opnieuw een vorm van veiligheid die alleen maar toegejuicht kan worden.

Ondertussen snapten wij wel dat Sneek, die vanwege de averij niet verder konden zeilen, protest zouden aantekenen tegen Leeuwarden. En Leeuwarden ging dan vast weer doorprotesteren tegen het skûtsje dat boven hem lag, enzovoort, enzovoort. Uiteindelijk zou Grou dan tegen ons protesteren en dus moesten wij ook wel tegen de SWH protesteren. De SWH mocht ons wel omhoog brengen, maar niet door de wind. Dus dit hele geval was de SWH aan te rekenen.

Maar de wedstrijd was nog niet gedaan, sterker nog, die moest nog beginnen. Er kwam een nieuwe start en wij waren weer op dezelfde plaats te vinden. Alleen lag onder ons nog het skûtsje van Langweer, en nu lag boven ons Joure. Beiden skûtsjes lagen net even verder op de lijn dan wij en, hoe bestaat het, na het startschot zag ik dat juist deze 2 skûtsjes te vroeg waren gestart. Wij konden dus vrij weg en dat deden we prachtig. Mooi hoog zeilend gingen we door het 1e kruisrak en toen we de hoogste ton naderden zag ik dat niemand ons kon bedreigen. Dus als 1e om de hoogste ton. Tot de laagste ton hielden wij dat vol. Maar in het 2e kruisrak zat het niet mee. Wij zeilden, nadat wij de ton hadden gerond, niet door tot de wal, want daar is het ondiep. Ik zag dat Earnewâld dat wel deed. Bolsward zat halverwege ons en Earnewâld, dus was dichter naar de wal gegaan, maar niet zo ver als Earnewâld. Toen wij een mooi eind op weg waren naar de 2e hoogste ton in het 2e kruisrak van route 1, veranderde de wind van richting en niet in ons voordeel. Earnewâld kon in één keer de hoogste ton bezeilen, Bolsward hoefde maar een kleine slag omhoog te maken maar wij moesten een lange slag omhoog maken. Het gevolg was dat Earnewâld de 1e plaats overnam en wij met pijn en moeite op de 2e plaats bleven, maar Bolsward lag naast ons.

En het bleef tegen zitten. In het 1e kruisrak van route 2 ging Bolsward opnieuw een andere kant uit dan wij gingen. En opnieuw was er een windschifting in ons nadeel. Wij hadden geen schijn van kans tegen Bolsward en zij zeilden ruimschoots voor ons om de hoogste ton. Dat was dus teruggezakt naar plaats 3.

Ondertussen waren wij ook aan het zoeken, want we merkten dat met de harder wordende wind wij net niet genoeg snelheid maakten en ook onvoldoende hoogte. Door enkele aanpassingen aan de tuigage konden we dat gedurende de wedstrijd oplossen.

Maar het leed was nog niet over. De onderlijkstrekker, die ik zelf bedien, besloot plotseling in een vrije val te gaan op een moment dat ik deze een klein beetje losser wilde draaien. Op deze lier zit geen rem, dus de volledige lengte rolde van de lier af. Hoe dat kan? Ik bedien hem en is mij nog een raadsel, maar vind wel dat ik hiervoor ook verantwoordelijk ben. Maar daar werd toen niet aan gedacht, het was een kwestie van snel weer oprollen, want het zeil stond extreem hol op de giek en daarmee kun je niet hoog zeilen. Het was echt wel een minuut lang rondjes draaier met de lierhandel voordat het zeil weer voldoende vlak was. Ik zag dat hierdoor het skûtsje van Woudsend angstig dichtbij was gekomen. Maar gelukkig liep hierna alles wel op rolletjes en wij konden ook weer wegzeilen van Woudsend. Sterker nog, wij naderden Bolsward steeds meer, maar de wedstrijd was te kort om hen nog in te kunnen halen. Dus uiteindelijk als 3e, met groot gejuich, over de finish.

Terwijl ik dit type is Johannes naar de protestcommissie. We zullen kijken wat de andere schippers daar gaan vertellen en wat de uiteindelijke uitslag is.

Update 20:11
Johannes heeft laten weten dat Lemmer in ieder geval 3e blijft. Heerenveen heeft 14 wedstrijdpuntengekregen, waardoor Sneek dus deze wedstrijd het gemiddelde van de andere wedstrijden krijgt. De rest van de protesten zijn door de jury afgewezen.

Uitslag:

skûtsje Gr Ve Ea Te La St Wo El L1 L2 Sn totaal SW Tot
1 E 5 0,9 8 0,9 14,8 8,0 6,8
2 B 4 7 0,9 2 13,9 7,0 6,9
3 J 9 2 2 6 19,0 9,0 10,0
4 L 2 9 6 3 20,0 9,0 11,0
5 Snk 3 4 9 5,3 21,3 9,0 12,3
6 G 0,9 8 4 9 21,9 9,0 12,9
7 HM 11 6 5 5 27,0 11,0 16,0
8 W 12 3 13 4 32,0 13,0 19,0
9 SWH 8 5 10 8 31,0 10,0 21,0
10 D 10 12 7 7 36,0 12,0 24,0
11 Lwd 6 10 11 10 37,0 11,0 26,0
12 H 14 11 3 14 42,0 14,0 28,0
13 Lng 7 13 12 11 43,0 13,0 30,0
14 LM 13 14 14 12 53,0 14,0 39,0