Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

1 augustus 2007, Lemmer: twaalfde

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

Lemmer, dag 1

Vooraf wisten we niet goed welk zeil we moesten voeren. Eerst waren de voorspellingen windkracht één tot twee, maar vandaag was er meer wind en in de voorspellingen was zelfs windkracht vier mogelijk. We hebben wel onze lichtere giek op het skûtsje aangebracht, maar we hebben wel dezelfde zeilen als voorgaande wedstrijden laten staan.

We hadden een prachtige start, mooi vrij op de lijn en met snelheid het kruisrak in. We bleven bakboord zeilen tot de polderdijk en daar hadden we alleen nog de Halve Maan voor ons. Toen stuurboord uit naar de hoogste ton. In dat hele rak gingen er geen enkel bakboord varend schip meer voor ons langs en daardoor konden we ook als tweede om de hoogste ton, bij het stoomgemaal.

Vlak achter ons was Joure en daar kregen we op de volgende halfwindse en voordewindse rakken heel wat mee te stellen. Maar door iedere keer omhoog te sturen, lukte het Joure niet om voor ons te komen en omdat Joure niet naast ons wilden blijven bij het naderen van de ton, zag ik dat ze op het achterschip twee putsen (emmer aan een touw) uitgooiden om het skûtsje af te remmen.

Maar de wedstrijd ging door en de strijd om de eerste plaats was hevig. In de tweede route lukte het ons niet om voor de Halve Maan te komen. Dit had mede te maken met de iets afnemende wind, waar het skûtsje van de Halve Maan beter op reageert dan het Lemster Skûtsje.

Maar in de derde route voer de Halve Maan de hele bakboordsroute bij de Noordoostpolderdijk langs en Ale ging halverwege een tussenslag richting stoomgemaal maken. Hierdoor naderden wij de hoogste ton op bakboord en dat was precies voldoende om de Halve Maan te dwingen door de wind te gaan. Op het moment dat wij als eerste de hoogste ton ronden, hoorden we gejuich vanaf de daar liggende bootjes. Maar het bleef wel een strijd, want we waren de Halve Maan nog niet kwijt. Achter de Halve Maan zagen we dat Bolsward in derde positie lag.

Er kwam steeds minder wind en in het rak van het stoomgemaal naar de strandpier nam Bolsward de tweede positie al over. Het skûtsje van Bolsward kan met weinig wind erg snel zeilen. Dat hebben we drie jaar geleden ook gezien toen ze kampioen werden in een seizoen zonder wind. We vreesden dan ook dat Bolsward voor ons niet te houden zou zijn.

Omdat er nog minder wind kwam, en omdat de kotter van de Zevenwolden al richting de pier bij Dörr voer, hoopten wij dat zij de finish uit zouden leggen. Het was al bijna vier uur en de wind viel weg tot nul. Helaas voor ons ging de wedstrijd door. In het rak naar Dörr toe zeilde Bolsward ons voorbij als hadden ze een motor aan. Hun zeilen zijn hard geverfd en zullen met weinig wind beter het model vasthouden dan onze zeilen. Daarnaast vaart het skûtsje met weinig wind natuurlijk erg goed.

In het kruisrak begon het helemaal mis te gaan. Het valt eigenlijk niet te beschrijven. In plaats van zeilen werd het drijven en maar hopen dat je op die plaats was waar eventueel een vlaagje kwam. Het feit dat Lodewijk Meeter, die de hele tijd veertien lag, plotseling voor ons lag, geeft dit wel een beetje aan. Het Lemster Skûtsje zeilde alleen maar achteruit. We hadden zelfs een moment dat we naast de Zuidwesthoek lagen, waarbij wij de zeilen stuurboord hadden staan en de Zuidwesthoek bakboord en we zeilden nog allebei ook.

Uiteindelijk viel de beslissing in het laatste rakje van de strandpier naar Dörr, want alle veertien skûtsjes lagen daar dicht bij elkaar en hadden theoretisch allemaal nog wel een kans. Het Lemster skûtsje kwam daar niet uit en finishte uiteindelijk als twaalfde.

Voor het Lemster Skûtsje betekend dit dat we nu afhankelijk zijn van het resultaat van anderen en dat we het dus niet meer in eigen hand hebben. Hoe anders was het gedurende deze wedstrijd. Zoals we de hele tijd zeilden lagen we één in het klassement. Al onze concurrenten lagen op achterstand, waarbij zelfs Sneek bijna als laatste in het veld lag. Ik ben erg teleurgesteld in de commissie van Leeuwarden die niet goed heeft ingeschat dat het van een mooie zeilwedstrijd is overgegaan in een gelukszeilwedstrijd. Ik gun Joure en Lodewijk Meeter hun resultaten, omdat zij natuurlijk het hele seizoen al achteraan hebben gelegen, maar vond dat het op deze manier niet had mogen eindigen.

(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Jan vd Werf

uitslag

# schip punten details
1 Earnewald – Twee Gebroeders 0.9
2 Joure – Oeral Thûs 2
3 Huizum – It Doarp Huzum 3
4 Grou – Doarp Grou 4
5 Heerenveen – Gerben van Manen 5
6 Drachten – d’ Halve Maen 6
7 Bolsward – Bolsward 7
8 Stavoren – Sûdwesthoek 8
9 Woudsend – Klaas van der Meulen 9
10 Sneek – De Sneker Pan 10
11 Drachten – Twee Gebroeders 11
12 Lemmer – Lemster Skûtsje 12
13 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 13
14 Langweer – Twee Gebroeders 14

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Sneek – De Sneker Pan 12.8
2 Grou – Doarp Grou 16.9
3 Heerenveen – Gerben van Manen 17
4 Drachten – d’ Halve Maen 18.9
5 Lemmer – Lemster Skûtsje 22.9
6 Earnewald – Twee Gebroeders 28.9
7 Langweer – Twee Gebroeders 33
8 Woudsend – Klaas van der Meulen 41
9 Drachten – Twee Gebroeders 42
10 Joure – Oeral Thûs 46
11 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 47
12 Bolsward – Bolsward 47
13 Huizum – It Doarp Huzum 47
14 Stavoren – Sûdwesthoek 48