Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

1 augustus 2006, Earnewâld: twaalfde


(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Henk Kortstra


foto: Henk Kortstra

Earnewâld

Met behoorlijk wisselende weersomstandigheden vertrokken we vanaf de Aljo (van Ale Zwerver) naar de Lange Sloot, alwaar ook weer een start vanaf de wal is (of was). Toen we daar voor de wal waren, werd eerst op het startschip de witte vlag gehesen. Dat betekent dus uitstel van de start voor onbepaalde tijd, maar voor maximaal één uur. Dit had te maken met de te verwachten windschifting. Terwijl we daar waren, kregen we meerdere buien over ons heen, maar de wind veranderde niet zoveel. Uiteindelijk kregen we bericht, terwijl we daar stillagen, dat het een sleepstart zou worden. Dus met een sleepboot het zandmeer op en dan op een sein de zeilen hijsen. Dat hadden we dus ook wel drie kwartier eerder kunnen doen, want zolang heeft het uiteindelijk met elkaar wel geduurd voordat we weggingen.

De start ging bij ons niet geweldig, althans, de andere skûtsjes konden sneller zeil hijsen en we werden meteen al ingehaald door twee of misschien wel drie schepen. Maar door alle drukte heb ik dat niet helemaal meegekregen. In het kruisrak van de Folkertsloot konden we goede zaken doen, want we kwamen er als zesde uit, dus gelijk aan de startpositie.

In het volgende rondje konden we steeds meer inlopen op de kopgroep, want die lag toch wel een 200 tot misschien 300 meter voor ons en toen we opnieuw in de Folkertsloot gingen, zaten we echt weer op de kont van de nummer vijf, in dit geval Earnewâld, met schipper Gerhard Pietersma.

Alleen toen we net de Folkertsloot in gingen, besloot schipper Gerhard Pietersma vlak voor ons door de wind te gaan en dat kon niet meer. Earnewâld kwam daardoor stuurboord voor ons te liggen en dat kon niet meer en Ale moest behoorlijk naar beneden sturen om niet tegen Earnewâld aan te botsen. Hier hebben we meteen protest tegen aangetekend. Maar je hebt wel nadelen, want je stuurt naar beneden, dus je hebt minder hoogte. Je verliest daardoor snelheid en bij de volgende slag, die wij daardoor op stuurboord kwamen, kwamen we Earnewâld weer tegen op bakboord, we moesten dus direct weer door de wind. Alleen wij lagen nog vrij dicht bij de wal, we waren dus net door de wind gegaan, hadden nog geen snelheid en kwamen door weer door de wind te gaan, helemaal stil te liggen. Onze fokkenist, Jacob Zwerver, moest wel twee keer de fok bak houden, dus tegen de wind in, om de kop weer op de wind te krijgen, maar dat betekent eigenlijk dat je achteruit vaart.

Tot overmaat van ramp, kwam Woudsend ook nog een keer uit de wal aanvaren en die voer ons weer tegen de kont aan, waardoor het schip ook nog weer de verkeerde kant uitdraaide. Woudsend kon hier natuurlijk niets aan doen, ook die werd opgesloten door Earnewâld en door ons natuurlijk, omdat wij daar stil lagen. Toen we uiteindelijk weer een beetje vrij konden varen, zagen we dat Earnewâld al ver weg was. Maar behalve Woudsend, die al voor ons was, waren ook Heerenveen en De Zwaan ons al gepasseerd.

De verdere wedstrijd hebben we van alles geprobeerd, maar we konden niet meer dichterbij het andere veld komen. In ieder kruisrak heb je wel drie tot vier schepen vlak voor je. En die verstoren de wind dusdanig, dat je niet je normale snelheid en ook niet je normale hoogte kunt varen. De groep achter ons kwam wel langzaam dichterbij en op de finish, waar wij door moesten varen tot nummer zes, werden bijna alle skûtsjes eerder afgeschoten, omdat ze eerder bij de finish waren dan wij, want wij moesten naar zes en andere schepen bijvoorbeeld naar de veertiende plaats en dat komt eerder dan zes.

De uitslag van Lemmer was de dertiende plaats en dat is ronduit teleurstellend. Na drie wedstrijden hebben nu al 36 punten en staan we slecht in het klassement.

Terwijl ik dit schrijf, komt Ale net terug van de protestcommissie. Ik heb begrepen dat wij het protest zonder enig bezwaar hebben gewonnen. Dus Earnewâld 14 punten en daardoor zijn wij nu twaalfde, maar dat maakt natuurlijk niet het verlies goed, dat wij in de wedstrijd hebben opgelopen.


(klik op de foto’s voor een vergroting) foto’s: Henk Kortstra

uitslag

# schip punten details
1 Grou – Doarp Grou 0.9
2 Sneek – Sneker Pan 2
3 Bolsward – Bolsward 3
4 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 4
5 Woudsend – Klaas van der Meulen 5
6 Heerenveen – Gerben van Manen 6
7 Langweer – Twee Gebroeders 7
8 Drachten – Twee Gebroeders 8
9 Drachten – d’ Halve Maen 9
10 Joure – Oeral Thús 10
11 Stavoren – Súdwesthoek 11
12 Lemmer – Lemster Skûtsje 12
13 Huizum – It Doarp Huzum 13
14 Earnewald – Twee Gebroeders 14 protest van Lemmer

 

stand

(na aftrek van slechtste resultaat)

# schip punten
1 Drachten – d’ Halve Maen 1.8
2 Grou – Doarp Grou 2.9
3 Sneek – Sneker Pan 6
4 Leeuwarden – Rienk Ulbesz 7
5 Heerenveen – Gerben van Manen 8
6 Woudsend – Klaas van der Meulen 9
7 Joure – Oeral Thús 14
8 Earnewald – Twee Gebroeders 14.5
9 Stavoren – Súdwesthoek 15
10 Drachten – Twee Gebroeders 15
11 Langweer – Twee Gebroeders 16
12 Bolsward – Bolsward 17
13 Lemmer – Lemster Skûtsje 21
14 Huizum – It Doarp Huzum 26